Velkommen til bloggen min

onsdag 11. mai 2016

Hvitveis-kvitveis






 Jeg kom over et dikt av Hans Børli som heter "kvitveis"som jeg syns passer her. Jeg skulle ta bilder av fugler i går, hadde med bare en tele, men så kom kveldslyset og badet hvitveisen i lav sol. Jeg forsøkte å fange noe av dette. Det er vår nå, den fineste tiden. Sommervarmen er kommet. Selv om den forsvinner er det likevel full vår. Det kan ikke bli bedre enn akkurat nå!  

Jeg er ikke av de som stresser med blomsterbed, hagemøbler og utegrill, jeg bare vil gå barbent i gresset, kjenne at jeg er til. 

Jeg lot meg inspirere av Hans Børli, og det er ikke rart, han er en av de største. Norsk dikter og tømmerhogger (1918-1989)

Her er diktet av Hans Børli:


KVITVEIS

Hvorfor blømmer du, blomme?
Hvorfor brer du ut
din kvite uskyld
over måsa og morken kvist
langt inni øydeheimen?

Ingen ser deg,
ingen veit at du lever -
bare sommervinden går forbi.
Da nikker du tenksomt,
som om du er enig med deg sjøl.

Og når natta låser dagen ut
gjennom solporten i vest,
lukker du krona
stille
over din kvite hemmelighet.

Å, kunne bare menneskene
tyde ditt tause budskap!
Menneskene som sverger
til freden
med handa på sverdet.


                      Hans Børli












Fortsatt god vår, og takk for at du besøkte bloggen min! 

5 kommentarer: