Velkommen til bloggen min

onsdag 19. november 2014

FOTO FOR FOLK FLEST!



Instagram er en gratis fotodelingstjeneste og et sosialt nettverk med over 200 millioner brukere. Jeg er en av dem. Her legger folk ut mobilbilder og bilder tatt med andre og ulike typer kamera. Det knytter folk sammen på en positiv måte ved at man deler motiver som representerer minner, følelser, opplevelser, kreativitet, farger og lys. Man får vist bilder, og man kan få folk til å like bildene sine, og da bør man være aktiv å like andres også. Her er det litt at man får ikke hvis man ikke gir. Det flotte er at folk med felles interesser inspirerer og gleder hverandre. 

Det fine er også at man kan dele øyeblikk i "sanntid", noe skjer her og nå, og så kan man knipse i vei, og legge ut med én gang. Man kan trygt si at instagram og andre sosiale medier kan bidra til økt nærvær, deling og økt bevissthet om ens liv her og nå, om det fine, vakre øyeblikket. Det behøver ikke alltid være så "fint" øyeblikk heller, noen ganger er livet mer påtrengende enn vi ønsker, noen ganger vil vi rømme unna det som skjer, men kanskje kan deling av bilder gi oss kommentarer som hjelper oss i en vanskelig livssituasjon. Jeg ser at det er mange med alvorlige sykdommer og et vanskelig liv, som deler, og som får masse repsons ved at de får masse følgere som byr på kommentarer og hjerter i fleng. 

Det sies ofte at vi lever i et veldig kaldt samfunn, men jeg er nå ikke sikker på det. Jeg syns det er utrolig mye varme blant folk, og mange deler rundhåndet av sin empati og godhet. 

Noen tror at internett og sosiale medier øker avstanden mellom folk, at folk lever livene sine på nett, men jeg tror det ofte kan være motsatt. At internett og sosiale medier øker nærheten. Verden har blitt "mindre", folk får kontakt med mennesker de aldri ellers ville møtt, og det som også skjer: Folk fra internett møter hverandre i det virkelige livet. Vennskap oppstår!

For et par måneder siden sto det i en melding på instagram at man kunne tagge bildet sitt med hasjtag #instatements. Jeg gjorde det av og til med de bildene jeg syns hadde noe ved seg. Plutselig i forrige uke fikk jeg beskjed om at bildet mitt hadde blitt plukket ut og nå var stilt ut i Oslo rådhus sammen med mange andre bilder. Jeg ble veldig positivt overrasket. Det var ett vinnerbilde, og så var det oss seks andre som fikk "hederlig omtale", og det er jo veldig gøy at vi ble plukket ut blant fem tusen andre. 

Bildet jeg deltok med ligger øverst her.  

Nå var disse bildene en bitteliten del av en stor utstilling der Norges første instagram-utstilling var arrangert. Seks fotograferer hadde slått seg sammen og laget utstilling. De kaller seg selv amatørfotografer. Jeg tror de hadde leid Rådhusgalleriet allerede for ett år siden, og forberedt dette grundig. Jeg må si at jeg ikke var klar over omfanget av denne utstillingen. 

Det er klart at når man hører at ens bilde henger i rådhuset, ønsker man å se det og dessuten se hele utstillingen. Jeg kom meg til Oslo rådhus, og møtte tre varme, flotte kvinner som var tre av utstillerne. De viste meg bildene sine, jeg tok bilder, og det var utrolig artig. I tillegg ble bildene vist på storskjerm og jeg hadde også fått med ett til av mine der.

Det hele var rett og slett KULT!

Nå liker jeg å få nye tanker om ting. Jeg innrømmer at jeg ikke helt har klart å ta mobilbilder veldig alvorlig som "ordentlige" bilder, og denne forestillingen fikk jeg stukket hull på denne formiddagen. Jeg ble helt overrasket over hvor bra dette var. Jeg så jo at mitt som var hentet fra Instagram ikke hadde tålt å bli veldig forstørret, men hva gjorde vel det? 

For meg ble dette en vekker, en forståelse for at kunstneriske uttrykk IKKE er avhengig av dyre kameraer. Dessuten er sosiale medier som dette for "folk flest". Og er det ikke flott? Foto er ikke bare for en liten, engere krets, foto er for alle.  Foto er for folk flest. Alle kan ta gode bilder, uttrykke seg gjennom et kamera. Jeg ser det på gatene også, mange ser ned, opp, til siden som om de leter etter noe. Ja, de leter etter fotomotiver som de kan forevige med sin mobil, og dele med alle andre på instagram. 

Mens jeg beundret utstillingen, slo det meg at liten informasjon i et bilde noen ganger fremmer et helt nytt og flott uttrykk. Det er ikke alltid det er ønskelig med slike detaljer som digre speilreflekskameraer kan frembringe. 

Dessuten opplevde jeg noe veldig fint: Damene fortalte meg om app'er, og jeg hadde noen spørsmål, og de svarte så villig på det. Ingen gjerrighet, ingen konkurranseånd, men en varm vilje til å dele.  Jeg spurte "hvordan får jeg bildene fra Mac'en min til instagram". Ja, jeg pleier å legge dem først på facebok, og så laster jeg dem derfra, egentlig veldig tungvint. Men så var det altså et varmt menneske som sa : "du kan bruke smugmug". Åh, TAKK sier jeg til deg som fortalte meg dette, hvis du leser her. Det var helt genialt. Man legger bildene på smugmug på dataen(laster ned programmet), og har programmet/applikasjon på mobil/nettbrett og kan bare ta det derfra fordi de er synkroniserte.

Da jeg tittet og tok bilder var det disse ordene som slo meg: Følelser, kreativitet, lys, farger, magiske uttrykk, glede, annerledeshet, nye vinkler og øyeblikk.  Jeg ble både berørt og rørt. 

Her kommer bilder fra utstillingen med navn til de som har tatt bildene: 

 Her står jeg med Elisabeth Østreng (t.v) og Heidi Biørnstad (t.h.)


Plakaten

Heidi Biørnstad og Elisabeth Østreng


Her er vi som ble plukket ut i "Instaments" konkurranse med vinnerbildet øverst. 
 Midt bilde henger nederst i midten og her: 

Dette er vinnerbildet av sisseljm på instagram (Sissel Miller) som har en feed verdt å følge på instagram. Dette bildet er helt nydelig, vakker komposisjon og nydelig lys og enkelt, speilingen topper bildet. 


Så kommer det bilder fra de ulike utstillerne. Alle var fine på
 hver sin måte, og det var utrolig artig og inspirerende å se 
de ulike uttrykkene. Det er tilfeldig hvor mange jeg har
tatt med fra hver utstiller: 


Her er et utvalg av Heidi Biørnstads vakre bilder: 









Her er et utvalg av Elisabeth Østrengs bilder










Her er Toril Gammelsæters bilder: 






Her er et utvalg Stine Moe Engelsrud sine bilder:










Kristin Morseth og Per Ove Haddal stilte ut sammen: 

 Kristin Morseths spennende bilde:

 Kristin Morseths bilder:


 Per Ove Haddals helt nydelige bilder:


Her er litt tilfeldige bilder: 

 Elisabeth Østreng og Heidi Biørnstad


Toril Gammelsæters bilder: 



 Sara var med



 Her står jeg ved veggen med de syv bildene








Og her har utstillerne til og med tatt med et annet av bildene 

mine rullerende på storskjerm!


Jeg sier TUSEN TAKK til dere som har plukket ut mitt bilde, 

og at jeg fikk være med på denne fantastiske utstillingen! 


Takk til dere som besøker bloggen min, og jeg håper at dette 

inspirerer både til å ta og å dele bilder på instagram eller 

andre steder!


4 kommentarer:

  1. Dette var en kjempefin bloggpost. Ser at den utstillingen skulle jeg gjerne vært på. Synd den varte så kort og at jeg ikke bor i nærheten av Oslo. Så det var veldig gøy å få gjengitt noe av dette på din blogg.
    Fin tekst også. Du er jo en av mine facebookvenner som jeg ikke har møtt. Enda. Hvem vet, kanskje en dag? ;-)
    Gratulerer med å ha blitt plukka ut blant 5000! Imponerende, men ikke overraskende. Du har utrolig flotte fotografier.
    Så igjen, takk for titten.

    hilsen Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tonje! Du er vel grei som legger igjen en kommentar, tuuusen takk! Ja, det var en kjempeflott utstilling. Da fikk du en liten "smak" her iallfall, du bor jo veldig langt unna også. Ja, kanskje møtes vi en dag. Det hadde vært hyggelig :) :)

      Tusen takk med gratulasjon, ja, er morsomt å bli plukket ut blant så mange .) Og så hyggelig at du liker bildene mine. Jeg øver hele tiden, og det er jo utrolig fint når noen liker dem.
      Ønsker deg en fin adventstid.

      Beste hilsen Kjersti

      Slett
  2. Så mange flotte bilder på utstillingen :) Selv har jeg nettopp kjøpt meg et lite kompaktkamera, og for meg er det eneste måten å få tatt bilder på - at det er så lite at jeg kan putte det i lommen om jeg er ute på tur. Teknisk dyktig blir jeg nok aldri uansett, men da kan jeg iallefall fange et fint motiv :) Ellers koser jeg meg veldig med å se på bildene til dere som virkelig kan dette - og bildene dine er favoritter. Jeg har sagt det før, du har en helt spesiell evne til å formidle motivet, og fange det udefinerbare som gir opplevelse til betrakteren. Så takk for at du deler :) Jeg håper det går bra med deg, at de gode dagene er i flertall. Her er det litt opp og ned, kjenner godt på kroppen at vi er på vei mot vinter. Ha det godt, klem fra Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lise, ja, det var veldig mange flotte bilder på utstillingen, håper de ser kommentaren din ) Gratulerer med kompaktkamera, det er veldig kjekt med et lite kamera. Det er jo ikke teknikken det kommer an på, det er fotografen som gir bra bilder. Så koselig at du har glede av bildene til folk. Det er utrolig mange gode fotografer.

      Er bildene mine favoritter? ÅH, hjertelig takk!! Det var veldig koselig skrevet :)
      Hvis jeg av og til klarer å fange det udefinerbare, så er jeg fornøyd. Det er jo akkurat det man ønsker, å kunne formidle.

      Jeg skjønner det går opp og ned, og det gjør det her også. Jeg vet egentlig ikke hvordan man definerer en "god dag", men hvis det er å oppleve øyeblikk med glede, så har jeg bare gode dager. Men jeg har ingen "friske" dager, ikke i nærheten engang.

      Trøsten er jo at vinteren nå begynner, men at det snart er tid for at sola snur. Januar er for min del den hardeste måneden, og det er 30 dager, og da får man kose seg inne med å tenne lys og finne det som gir en mening :) Håper det går bra med deg og dyra. Jeg syns du tar gode bilder også, og nyter dem på facebok!!

      KLEM og takk fra Kjersti

      Slett