Velkommen til bloggen min

mandag 28. juli 2014

Det perfekte sommerværet, ferien og livet--noen som leser bloggen min i disse "agurktider" og ser mine beste sommerbilder?


Mon tro om noen leser bloggen min i disse "agurktider"? Ferie, hetebølge i Norge, livet som rusler av sted mens man har ferie. I det hele tatt livet der det skjer mest av de små ting.

Sara har svømt for første gang i sitt liv. Hun likte det ikke. Jeg bar henne med meg noen meter fra land og lot henne svømme inn til land igjen. Hun kom frivillig ut en gang, men hun blir ingen badenymfe, men var nok deilig for henne med litt avkjøling. Tjukk pels i denne varmen er nok ikke så behagelig. Hun blir klappet med vått badehåndkle og passet på. Jeg har en hund som heller ikke liker å drikke vann, og selv om hun får rikelig vann blandet i maten sin, er det ikke nok. Derfor får hun skummet melk som hun liker. Eneste hunden jeg vet om som ikke drikker vann, men som vil ha melk.

Hvis noen leste forrige innlegg: Musa gikk i fella, men det var ingen enkel sak. Den var virkelig en hard "nøtt" eller en sta mus. Musefelle med innbakt lokkeduft holdt ikke, gulosten måtte stappes inn i fella. Vi satt ute da det smalt først en gang. "Der" sa mannen. Åh, ja, jeg skjønte at det kanskje var musa, og da det kom to små smell til, forsto jeg at det var kramper. Sigmund ville nødig inn og se, men det måtte til. Den ble ført bort på feiebrett, og den led ikke. Jeg har jo undret på hvorfor den ikke døde av tørst, og har nå lært mye om ulike museslag. Det er jo både skogmus, husmus og andre slag. Dette måtte ha vært en husmus fordi den kan klare seg uten vann, og den nyttiggjør seg med 17% vann i maten. Husmusa er blitt mer sjelden, men denne var nok blant dem. Nå er den ute av soga, heldigvis, og vi har ikke sett flere mus.

Jeg har prøvd å imponere min gode venninne på 12 år med å stå på en hånd under vann. Det er vel omtrent 30 år siden jeg gjorde det sist, jeg klarte det så vidt, men må bare innse at det må trening til, og det orker jeg jo ikke. Var jo bare stolt av at jeg snudde meg selv opp-ned i vann. Utrolig godt å være i Norge når det er så varmt, for da får man en avkjøling ved å bade. På sørligere breddegrader er jo vannet også så varmt at det ikke er noe særlig til avkjøling. Jeg har jo lengtet etter å dra til Hellas og andre land, men ikke orket, men i år trøster jeg meg med at Norge er helt ok. Ja, først 2 uker i Skagen, og altså 4 uker med sammenhengende vakkert vær. I går kveld kom de første skyene her i Stavern, og etter en bedre middag med steinbitt og bakt potet og sandefjordssmør, så ble det en liten runde med fotografering.

Vi har hatt noen strålende timer med våre kjære naboer her, og som også er venner av oss hjemme. Deres to jenter på 16 og 12,5 år har en sjarmfaktor som slår de fleste. Verdens søteste og mest symaptiske jenter.

Dette er en fantastisk ferie. Jeg føler meg innhyllet av alle de gode tingene, og jeg verdsetter alt høyt, og jeg føler meg ydmyk overfor livet, at jeg får lov å ha en mann jeg er glad i, en hund som er verdens vennligste, en hytte som holder til mine behov, ja, det er en lang remse av ting å sette pris på!

Her legger jeg ut noen bilder til :













 Dette er et vått håndkle som lindrer Sara fra varmen, vått og kjølig og jeg klapper det på henne.

Dette er Helgeroa tatt inn mot "sydvesten"




Og vårt fantastiske sommerliv med venner som vi har som naboer her og "nesten-naboer" hjemme. Nydelig familie.  Vi har hatt masse fine timer sammen! Her er bilder: 
















Dette er to kompiser!! 


Tusen takk til deg som besøker bloggen min! Håper du har en strålende sommer! 

11 kommentarer:

  1. Helt herlig! Sommer i Norge er topp. Tove Lindquist Andersen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlig, Tove, og takk for kommentaren:) :) Hilsen Kjersti

      Slett
  2. Fantastiske bilder. Nydelige motiver, med et skjønt lys. Det var veldig fint å se, jeg har måttet være litt for mye inne i en periode nå. Men badet i sjøen i forrige uke.
    Fortsatt god sommer! :-)
    Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Tonje! Tusen tusen takk ! Så hyggelig at du både ser og liker bildene. Godt å lese at du har badet i sjøen, men ikke bra å lese at du har måttet være mye inne, huffda, god bedring, håper inderlig du får vært mer ute, det er lenge igjen av sommeren!! GOD SOMMER og alt det beste fra meg:) :)

      Slett
  3. Jo, det blir mindre lesing av blogger nå på sommeren. Det er jo så herlig vær at en bare må nyte det :-) Flotte sommerbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei sollemor! Ja, klart det blir mindre lesing av blogger...men så hyggelig at du titter innom, og TUSEN TAKK ! Herlig vær er det, litt kjøligere, og det er bare deilig.) :)

      Slett
  4. Fantastiske bilder igjen, Kjersti! Flotte unger og hund og gode motiver som må være en fryd å ta bilder av. Fantastisk også å lese at du er så innhyllet av god sommerstemning, det er deg så inderlig vel unt!
    Åshild

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Åshild! Tusen takk for din raushet!! Det har vært en fryd å ta bilder av både barn, hund og landskap i fint lys. Ja, er innhyllet i den beste sommerstemning, likevel "river" det litt i å kjenne augustnettene nærme seg. Jeg unner deg også det beste resten av sommeren, så et vidunderlig badebilde av deg fra Bjørkelangen, så godt!! Fortsatt alt det beste i sommeren fra Kjersti

      Slett
  5. Hei på deg.

    Ja, vi har hatt en fantastisk fin sommer, og her var mange flotte bilder, og nesten fra mitt nærområde også :) Og bildet av Sara og kompisen der begge smiler like bredt var bare herlig !
    Ser du også har vært en tur på Mølen, vi håper å få til en tur dit før sommeren er over. De siste ukene har jo vært så varme at det har vært best å holde seg helt i ro både for mennesker og dyr, men nå er det jo litt mer "levelig". Jeg har badet mer i sommer enn jeg har gjort på veldig mange år, og føler virkelig at dette er en sommer som vil huskes, mange gode opplevelser. Men ja, august er alltid litt vemodig, når enda en sommer er på hell - og som vanlig gikk den liksom alt for fort. Men høsten er jo flott den også, og personlig synes jeg nok det er godt å boi et land med definerte årstider :) Ønsker deg en fortsatt fin sommer, det hender jo at den varer til godt ut i september, så vi får bare håpe!
    Og siden jeg nettopp har kommet meg på facebook sender jeg deg en venneforespørsel :)
    Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Lise! Jeg har lagt deg til på facebook, så artig at du har kommet inn der :) Og at du har hatt en fantastisk sommer, ja, kan man la være med så nydelig vær i så vakker natur. Ja, bildene er nesten fra nærområdet ditt. Hehe, Sara og kompisen, ja, fanget i rette øyeblikk.) Søte begge to.

      Jaaa, håper du får en tur på Mølen, jeg har vært der og tatt bilder, venter på litt spennende skyer, kanskje torden, å ta bilder der av lynet, men litt risikofylt. Ja, de siste to ukene har man bare måtte roe helt. Deilig det. Og nå har brisen kommet, augustvinden kanskje med litt lavere temperatur, men fortsatt sommer, heldigvis.

      Har du badet, så fint! Jeg har også tatt noen dukkerter, var nydelig det. Så bra at du også har denne sommeren som noe som vil huskes, ja, samme her, jeg var jo i Skagen først, og så dette. Føler det som en lang ferie, og det har det jo vært også. Og uansett gikk den fort som du skriver, sommeren går alltid fort, for fort.

      Årstider er fint, og spesielt for oss i Norden og land på samme breddegrad, har ikke helt oversikten over årstidene i andre verdensdeler. Hadde ikke hatt noe imot litt mer "spansk" eller "fransk" klima hele året. Men høsten er vakker, er bare å glede seg til fargene, samtidig merker jeg at jeg lever i nuet. Håper det går bra med alle dyra rundt deg også.

      så koselig å høre fra deg igjen. Jeg sendte deg en melding der, ikke sikkert du har fått den, for du må mulig se på meldinger og deretter under "annet":) )

      Klem fra Kjersti

      Slett
    2. Mente å skrive at jeg sendte deg en melding på facebok.) Og at du må se under "annet" :) Kjersti

      Slett