Velkommen til bloggen min

lørdag 21. juni 2014

Sommer mellom to hav---Skagen!

Jeg befinner meg altså mellom to hav eller der havene møtes. Kattegat og Skagerak.  Bildet over er tatt på Grenen i Skagen, og her i vakre Skagen er jeg på ferie.  Skagen er kjent for det vakre lyset, og jeg håper jeg har fått det fram i bildene mine.

Livet er så godt at jeg føler dyp takknemlighet for at jeg får være med på et slikt eventyr.
Det har skjedd utrolig mye på den uka vi har vært her. Heldigvis er det én uke til i dette paradiset.  Danmark er vakkert, det er hyggelig å være her. Jeg syns dette landet har bevart noe som vi har mistet, en sjarm og noe udefinerbart som kanskje har druknet i all oljerikdommen i Norge. Skagen er jo i særklasse nydelig. Det er så mye å se og oppleve. Det er kafeer, spisesteder, gågater, flott havn, Grenen, gamle Skagen, fyr, hav på alle kanter. Fascinerende. Vi bor veldig bra også. Og det er ikke stappfullt av folk heller, antagelig fordi vi har kommet litt utenom sesongen. Vi har hatt sol hver dag, og det gjør det hele enda bedre.

Grenen--her havene møtes. Nordsjøen og Østersjøen. Skagerak og Kattegat. Vilt og vakkert. 




Bildet over her er tatt i Gamle Skagen og det er de fleste havbildene også. Her sitter folk på benker og nyter solnedgangen. Ja, til og med kiosken som ligger her heter "solnedgangskiosken".







Dette er den Tilsandede kirke. Her har kirken vært begravd i sand, og bare spiret står igjen som et minnesmerke i dag.


Grenen tatt på lang avstand












Sara er litt rampete: Hun liker å dra og bite i båndet sitt







Den fine ømheten mellom eier og hund!

Så var det traktoren med tilhenger som fraktet oss ut til Grenen, ganske artig, og veldig typisk dansk sjarm. 
Den blide dama bakerst er meg







 Og til slutt et bilde av Sara i vannkanten. Heldigvis har vi enda en uke her. Jeg er så heldig som får oppleve dette, og jeg har verdens snilleste mann. Skulle skrevet eget blogginnlegg om kjærligheten. Hva er kjærlighet? Når du kjenner ømheten skyller gjennom deg flere ganger om dagen, da kan du være trygg på at det er ekte kjærlighet!



Takk til deg som besøker bloggen min. Håper du har en strålende sommer. Selv er jeg så glad for at vi fortsatt er i juni, og har mesteparten av sommeren foran oss! 



8 kommentarer:

  1. Mye fint her. Det bildet som traff meg sterkest var det av de to baugene.

    Ha en fin ferie.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bjørn! Tusen takk, og så fint å lese at du likte best det av de to baugene. Det gjør jeg også. Og da motivet bare var der i all sin enkelhet, var det noe som berørte meg.
      Ha en fin ferie og sommer du også. Jeg skal snart ta meg en tur innom "vannlandet". Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere.

      Beste hilsen Kjersti

      Slett
  2. Skagen er et nydelig sted, har vært der på sykkeltur tidligere i "mitt friske liv". Har alltid hatt lyst til å dra tilbake og oppleve naturen, havet og det spesielle lyset. Takk for at du bringer naturen inn til meg, når jeg selv ikke får reist så mye. Koser meg virkelig med alle dine fine bilder, bruker du mye filter? Likte også godt macrobildene fra botanisk hage. Kos deg videre med mannen din og fine hunden i Skagen.
    hilsen Hopeful

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei "hopeful" Tusen takk for at du tok deg tid til å kommentere og brukte de få kreftene dine på det. Så du har vært på sykkeltur i Skagen i ditt tidligere "friske liv", og jeg noterer at du bruker samme uttrykksmåte som meg, og jeg har også mye i bagasjen i mitt friskere liv for svært mange år siden. Og jeg er så glad for hver eneste erfaring, opplevelse jeg fikk med meg da. Ja, selv noen dype kjærlighetssorger ser jeg i dag tilbake på som en verdifull del av livet som jeg er glad jeg fikk med meg.

      Du skal se du en dag får reist hit igjen, for det er helt spesielt lys, hav og natur, magisk. Så fint du skriver om at jeg bringer naturen inn til deg.

      Jeg bruker ikke mye filter. Tusen takk for ord om macrobildene mine, jeg har brukt macrobjektiv som gjengir motivets faktiske størrelse. Det kan nesten se ut som et filter, men er ikke det. Jeg bruker filter hvis jeg skal ha vann som ser "slørete" ut, da må jeg bruke lang lukkertid, og for at ikke bildet skal bli overeksponert (for lyst), setter jeg på et mørkt filter foran på linsa så det ikke slipper inn så mye lys. Det er eneste filteret jeg bruker.
      Jeg vet jo ikke hvem du er, alder og sånn, men jeg har vært totalt sengeliggende, helt i ett år da jeg ikke engang kunne snakke, og gikk ned 40 kilo uten å gjøre noe for det, jeg bare lå der, håpet. Så kom det to år til hvor jeg også for det meste lå. Jeg ligger mye mer enn det ser ut på bloggen her, og for å klare å fotografere bruker jeg stolsekk, rullestol, mannen min til å bære, og jeg velger motiver der jeg ikke trenger stå, gå eller bøye meg i særlig grad. Jeg klarer ikke lange bilturer, og tåler ikke bølger på sjøen. Så jeg tror jeg forstår deg litt, og jeg hadde ikke kommet noen vei hvis jeg ikke hadde hatt Sigmund.

      Jeg håper også på å bli bedre enn jeg er i dag. Min drøm er å reise med fly til utlandet, og det klarer jeg ikke. Jeg lurer veldig på hva som gjorde at jeg kom meg fra liggende til sittende på sengekanten, til at jeg kunne ta noen små skritt. Likevel er jeg hinsides lykkelig for at jeg nå sitter i Skagens vakre omgivelser en tidlig søndagsmorgen og har muligheter til å gjøre litt som er bare godt!! Livet er jo der for at vi skal kunne nyte, og jeg håper du kan nyte litt!!

      Jeg håper du får gode sommerdager selv om du høres ut til å være bundet til sofa og seng, jeg ønsker deg god bedring, en så bra sommmer som mulig, og det er HÅP!! Det tenker jeg!! Beste hilsen fra Kjersti

      Slett
  3. Ja, det er godt å se tilbake på alle erfaringer man hadde som frisk. Jeg er uendelig takknemlig for at jeg ikke ble syk som barn /ungdom. Heldigvis er jeg ikke bundet til sofa og seng. Jeg er ikke av de sykeste og kan være litt ute hver dag. Tidligere var jeg mye sykere, så og si husbundet og lå mye av døgnet. Men jeg har blitt friskere. Jeg er ydmyk over fortsatt å kjenne stadig forsiktig framgang, blir stadig friskere. Så jeg gleder meg over naturen i nærmiljøet, i enda større grad enn jeg gjorde før. Men jeg kommer meg ikke særlig langt i bil, og jeg savner det år reise og oppleve naturen andre steder. Det er derfor godt å se alle naturbilder du legger ut på bloggen - det var det jeg mente med at du bringer naturen inn til meg - du tar meg med til nye steder og nye naturopplevelser.

    Ønsker deg også en så bra sommer som mulig. Og JA - det er alltid HÅP

    KLem Hopeful

    SvarSlett
  4. Tusen takk Hopeful, nå skrev jeg en lang melding som ble borte. Jeg forstår deg veldig godt. Jeg klarer heller ikke lange bilturer. Har måtte bruke fire døgn til sammen for å komme hit der folk tar turen i en veiv. Jeg kan bare si at jeg savner også å reise, men er ydmykt takknemlig for denne turen, og vet det blir lenge til neste gang fordi det er mye styr og organisering for å få det til.

    Tusen takk for det du sier om bildene mine, og utrolig nydelig å lese at jeg kan bringe naturopplevelser til en annen som også er syk. <3

    Ønsker deg en så bra sommer som mulig, og så får vi tro det går framover med oss:) GOD KLEM:)

    SvarSlett
  5. For et blikk du har!

    Godt å høre at du har en ferie som passer for deg, sånt setter seg som vitaminer i kroppen - fantastisk!

    Ønsker deg fortsatt fine dager fremover, og du har helt rett: Vi er bare i starten av en lang sommer og godt er det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei "Melivetpaaslep"!! Takk for koselig melding, beklager sent svar. Så hyggelig at du liker "blikket" mitt. Tusen takk! Jeg øver stadig på å se nye ting. Ferien min var fantastisk, magisk og bedre har jeg ikke hatt det på noen ferie som jeg kan huske.

      Vakker natur, en skjønn mann, hund, nydelig vær, bra bosted, det kunne ikke vært bedre. Skal leve lenge på dette. Selve reisa gikk så fint også.

      En annen ting er jo nedturen som har kommet nå. Men jeg kommer meg igjen. Og denne ferien setter seg absolutt som vitaminer i kroppen. Så har jeg alle bildene som jeg kan kikke på når regnværsdagene kommer.

      Jeg leser innleggene dine, lever med deg. Håper du får gode dager i sommer. Det er så trist når ting stopper opp, ja, livet stopper opp, og alt lever videre rundt oss mens vi kjemper oss gjennom dagene.

      Ønsker deg også fine dager framover, og at du får nyte alt som ligger foran oss.

      Slett