Velkommen til bloggen min

onsdag 16. april 2014

Våren gjør meg ør, svimmel og glad selv om jeg har ME



Akkurat sånn er det i øyeblikket. Ja, slik er nåtiden som mange av oss øver å holde  fokus på. Det er mange med meg som blir øre, svimle og glade i våren! Dagen i går! Den var nettopp så nydelig!

Den var helt fantastisk.  For en gangs skyld skal jeg fortelle at med ME så er en kort tur i pur livsglede noe som gjør at jeg blir liggende resten av dagen. Det er "medaljens bakside", og den ønsker jeg ikke vise folk. Bare Sigmund ser meg etterpå. Da har jeg timer jeg nesten angrer på at jeg gikk ut i våren, men så lader jeg batteriene, og etter noen timer er jeg lykkelig over at jeg presset meg (enda en gang) over evne. Jeg tenker at EN DAG må jeg bli frisk. En dag skal jeg kunne både fotografere en liten stund samt kanskje gjøre noe fint på kvelden, men jeg ligger på en sofa, henter meg inn igjen, ser litt TV. Mens man bobler av livslyst og glede så sier kroppen stopp.

Men til de to-tre timene ute: Det var strålende sol. Det var bøkeskogen i Larvik.  Det var menneskemøter, hundemøter, det var Sigmund og Sara, det var store trær, det var himmel, trær som strekte seg mot himmelen. Det var noe som ikke kan fanges i et foto, nemlig fuglesang, det var jublende fuglesang, den var vakker, det var toner, fugletoner som fylte lufta, som fylte menneskene som gikk på turstiene. Det var det aller vakreste lyset. Ettermiddagslyset som brøt gjennom trærne, og det var en helt egen stemning der jeg gikk mellom hvitveis, gammelt løv fra i fjor og bøketrær helt tomme for løv. Det var som de strakte seg i været etter lyset, etter nytt klorofyll som skal gi spire til nytt liv, nye blader i vakre grønnfarger.

Denne årstiden må da være Norge på sitt vakreste. Og det fine, alt ligger foran oss, nesten. For det var hvitveis, ikke overalt, men flekkvis var det grønt og hvitt som lå strødd mellom de digre bøketrærne.

Jeg er bare SÅ takknemlig for at jeg har dette livet selv om det begrenses av sykdom.

Sara er så hengiven. Hun hilste vennlig på alle, både mennesker og hunder, og en mann løftet henne opp og hun la hodet inntil ham, og han var veldig glad i hunder. Denne dagen skal jeg huske på i lang tid framover, den skal jeg ha med meg videre. For det viktigste var jo Sigmund som smilte, som lo, som koste med Sara, som bar fotoutstyret mitt, som lot seg fotografere og som snakket med forbipasserende.

Ja, det er mannen jeg elsker! Jeg er glad jeg har fått livet, jeg er glad for at livet har gitt meg en mann, jeg er glad for de vennene som fortsatt er i livet mitt etter mange år med sykdom, og som tar meg som jeg er. Jeg er takknemlig for de vennene som er kommet til de siste årene.

Jeg er hverken rosablogger, moteblogger, interiørblogger eller helseblogger, men likevel takker jeg dere som følger eller titter innom bloggen min som bare er noen "løse tråder".

Og her er et utvalg bilder som kan stå for seg selv. Ett er uskarpt med vilje, og det får representere den vårlige svimmelheten og det er noen skygger, og det er trærne. Jeg har prøvd å fange noe av alt det vakre med kameralinsa, og noe av det "mystiske" med denne bøkeskogen er at den drar deg inn i seg, og man kan minnes eventyr fra barndommen der man ble så dratt inn i denne magien at man ikke ville slutte å gå for man ville se hva som var dypt der inne der skogen stadig ble tettere og mørkere.































Fortsatt GOD PÅSKE!! Vi må ta vare på hverandre!


14 kommentarer:

  1. Du er en sann livsnyter Kjersti! Fortsatt strålende påske til deg og dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Bjørg! Tusen takk, jeg prøver å nyte det jeg kan, ønsker også deg en strålende påske, og så koselig at du la igjen en kommentar her, nyt tiden med dine du også!! Klem fra Kjersti

      Slett
  2. Jeg kjenner (heldigvis) lite til sykdommen, men jeg vil uansett ønske deg en riktig fin påske. Bildene var helt nydelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin! Du skal være glad du kjenner lite til sykdommen! Så koselig med påskehilsen! Tusen takk! Tusen takk også om fine ord om bildene, og jeg kikket også på bloggen din med vakre bilder av planter. GOD PÅSKE! Beste hilsen fra Kjersti

      Slett
  3. Marianne Kleimann Sevågonsdag, april 16, 2014

    Ja, er ikke våren full av under! Fuglesangen og blomstergleder, museører på trærne, klukkende bekkesurl, duft av jord og grønn gro. Lyset som siles mellom grenene og varmer trestammene. Det er den lyskraften vi varmer sjela på og puster inn eimen av jord og liv som vi er en del av. God påske Kjersti, og hils Sigmund og Sara! Jeg gleder meg alltid over bildene dine:-) Klem fra Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Marianne! Jooo, våren er full av under og magi! Hvert år! Ja, alt du nevner! Nydelig skildring du kommer med her! Så fint, ja, lyskraften som varmer sjela:) God påske til deg og dine, jeg nyter bildene på facebok av deg og dine barn og skjønne barnebarn og oldemor også :) Så koselig at du gleder deg over bildene mine. Tusen takk og god påske til deg og dine! klem fra Kjersti

      Slett
  4. God lesing med våren i fokus og det var også nydelige bilder. Tusen takk, god påske til deg og dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ally! Tusen takk for at du tok deg tid til å lese bloggen min, og titte på bildene! Tusen takk for gode ord, og god påske til deg!!! klem fra Kjersti

      Slett
  5. Du er en livsblogger, og det er det fineste av alt! Takk for alt du deler :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære qvinde-hast:) Det var nydelig skrevet, tusen takk, livsblogger, ja, den likte jeg!!!! Ja, det er fineste av alt, vet ikke om jeg ville tort å skrive det om bloggen min, men jeg prøver jo å skrive om livet:) :) Tusen takk for kommentar og at du verdsetter ord og bilder hos meg!! :) Det er en gave! klem fra Kjersti

      Slett
  6. Fine bilder av trær. Artig å se dem både i farger og svart/hvitt. Likte hvordan skyggene falt. Men det bildet som berørte meg mest var det som er ute av fokus.

    Ha en fortsatt fin påske.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bjørn!! Som jeg skrev i forrige kommentar, beklager at jeg svarer sent, men TUSEN TAKK, jeg setter sånn pris på at du tar deg tid og kommenterer!! Jeg prøvde å få fram skygger og linjer, og det er ikke lett, jeg lå paddeflat i løvet fra i fjor med ulike kameravinkler. Men det var morsomt da!

      Artig at du likte det ute av fokus, jeg har en serie av dem, og tenkte å gi dem et eget innlegg. Jeg trener på å finne uttrykket, det er vanskelig, men det er noen "hemmeligheter" med kamerainnstillinger og motivvalg som jeg fortsatt leter etter.

      Ha en fortsatt fin vår!!

      Kjersti

      Slett
  7. En liten tur innom bloggen din igjen. Lar meg stadig gledes over alle dine flotte stemningsfylte bilder - ja den bøkeskogen var magisk flott (skulle ønske det var bøk der jeg bor...............). Sterkt å lese din hyllest og takknemlighet for Livet og gode ting. Det er en stadig øvelse - det å fokusere på mulighetene livet gir innenfor rammene sykdommen setter - ikke alltid like lett. Men dette var god lesning for meg - akkurat hva jeg trengte idag. Takk for inspirasjon!
    hilsen Hopeful

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hopeful, tusen takk for at du har lagt igjen en kommentar, det var koselig!! Ettersom jeg skjønner er du innom bloggen min av og til! Og så koselig kommentar om bildene mine, du gjør meg takknemlig ! Bøkeskogen er flott, det er ikke sånn skog her jeg bor heller. Men der jeg drar på ferie. Skulle vært der på 17 mai for da springer løv vakkert ut og bakken er dekket av hvitveis. Ja, det er sant at det er en stadig øvelse det å fokusere på mulighetene innenfor rammene av de begrensninger sykdommen gir!! Skjønner at du også er syk, det er mye tungt med å være syk, men som nicket ditt sier, hopeful, det er viktig å ha HÅPET. Ordet HÅP er det fineste jeg vet. Men så godt at det å lese bloggen min var noe du trengte den dagen! TUSEN TUSEN TAKK!! GOD HELG til deg, og du er hjertelig velkommen til bloggen min videre også! hilsen kjersti
      Slett

      Slett