Velkommen til bloggen min

tirsdag 13. august 2013

Hjemme med nytt bad, fullt kaos med en enorm ryddejobb foran oss__bilder fra ferien med tekst!


Jeg er hjemme. En lang, deilig sommerferie ligger bak meg. Og her  ventet et ferdig oppusset bad som jeg skal legge ut bilder av etter hvert. Det er fullt kaos her. Så det skal ryddes opp etter en omfattende oppussing, og det er bagasje i store mengder. Det er bare å begynne i én ende.

Og jeg har så mange bilder fra i sommer som jeg så gjerne vil dele. Det får bli noen nedover her. Det er Mølen og det er Kristiansand dyrepark. Det er hav, det er bølger og det er vakre steiner. Dyreparken var et panorama for en som elsker dyr!

Jeg har lagt ved flere bilder av sjimpansene og andre dyr. Følgende lille drama utspilte seg i apeområdet. Vi var inne i et kjemperom som sjimpansene har, og det var nesten bare Sigmund og meg der. Sigmund har et HELT spesielt forhold til aper, og han gjorde et lite forsøk på å kommunisere med dem. Ja, han laget apelyder etter beste evne. Hva skjedde? Jo, alle apene ble vettskremte, og forsvant ut av "rommet", og så skrek de til de grader intenst og høyt.  Sigmund ble helt skrekkslagen, haha. Jeg skulle fotografere dem, men de hadde søkt tilflukt på andre siden av elva med et gjerde så det var umulig å få tatt bilder. Dagen etter ja, da hadde Sigmund skjønt at taushet er gull i den sammenhengen. Apene sprudlet og koste seg og gjorde masse morsomme og rare ting.

Å sitte på en stol ved havet, oppleve solnedgangen, se bølgene, store og fascinerende, komme mot meg, samtidig som jeg hørte den deilige lyden av steinene som ruller over stranda, det er litt av en naturopplevelse.

Forresten er jeg akkurat SÅ fornøyd som dette bildet viser, tatt av Sigmund på fiskebrygga i Kristiansand:




















Og apene da, sjimpansene, de var bare så fascinerende. Jeg tror dette er Julius med kjæresten som han har et barn med, etter et par timers nøye observasjoner kan jeg si at dette er KJÆRLIGHET:

Julius ble avvist av sin mor Sanne ved fødselen, og har vokst opp hos to menneskefamilier. Det var derfor vanskelig å tilpasse ham de andre sjimpansene. Han bodde først i Julius-grotta der han var sammen med tre forskjellige hunnaper som han fikk tre barn med. Først i 2005 ble han sosialisert i apegården, og han er blitt lederen av flokken. Det var helt tydelig at han bestemte, og han var ikke like blid hele tiden, men tydeligvis har han draget på damene.


Det var helt åpenbart at det foregikk en spesiell og intern kommunikasjon mellom apene.

Jeg ble bare så nysgjerrig på "apespråket". Bildene er tatt i "apejungelen", det var ekstremt varmt der, og det var vanskelige fotoforhold, men jeg hang over gelendre og plantearrangementer og stakk linsa mellom.










 Han her er vel kul?



Er ikke denne babyen søt? Alle sjimpansene delte på ansvaret for omsorgen for han/hun her. Vakkert å se på!

Det var en egen avdeling som het "nordisk villmark" og her var det elg, bever, ulv med flere. De har så store områder å bevege seg på så man må ha flaks eller være der ved mating for å se dem. Jeg så bare elg og jerv.





 Det var en vakker hvit påfugl og en påfugl med blågrønn fjærdrakt i dyreparken. De gikk  løse, og dukket plutselig opp da vi satt på en kafé.



Giraffen kom veldig nær, og den er ganske snodig og fin

To afrikanske villhunder som slåss om et kjøttstykke

Surikater. Kommer flere bilder og beskrivelse lenger ned av disse sjarmtrollene av noen skapninger.


Dette er en liten, nusselig ørkenrev


Surikatene er kanskje noe av det søteste dyret jeg har opplevd. Her er hunnene sjefen som holder vakt mens de andre graver underjordiske graver, og hunnene er størst. Et skikkelig feministsamfunn. Mange mennesker har disse som husdyr fordi de er immune mot slangegift, og klare å holde slanger unna. De kom til dyreparken før løvene. Den dagen løvene kom i nabo"gården" gjemte de seg i lang tid under jorda i ren skrekk. De passer barna til hverandre, og hunnene "ruler" det lille samfunnet!


Dette er en lemur


Til slutt et bilde av en detalj fra Kilden operahus i Kristiansand. Bildet har blitt plukket ut på to internasjonale facebookgrupper, en som heter New Color og en for minimalistisk kunstfoto. 


Sommeren har vært vidunderlig. Den har vært så harmonisk på alle måter. Jeg har kost meg igjennom dagene som har vært smertefrie selv om ikke kreftene strakk til. Jeg hadde lange, drømmeløse netter med god søvn.
Jeg er kort og godt fornøyd! Og jeg er så glad jeg har dette vakre livet, og at jeg får dele det med  mannen jeg elsker!

Tusen takk til deg som tittet igjennom hele dette blogginnlegget. Ha en fortsatt god sensommeruke!


8 kommentarer:

  1. Takk for titten. Masse flotte bilder. Her føler en at en sitter i fjæra og hører bølgeskvulpet. Ha en fin dag. Tove Lindquist Andersen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann Tove! Her er det mange kommentarer som jeg ikke har sett! Tusen takk skal du ha!Så koselig at bildene ga deg gode assosiasjoner! Ha en fin dag du også, hilsen Kjersti

      Slett
  2. Flotte bilder! Surikatene er virkelig søte, vi stod lenge og kikka på dem da vi var i Dyreparken. Og apene er skikkelig "menneskelige."

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Grete!! Ja, surikatene var noen sjarmtroll! Ble ikke lei av å se på dem, og apene ja, de ligner på oss :) :) Kjersti

      Slett
  3. Et herlig knippe bilder fra Dyreparken. Du har fått med deg mye og tydeligvis storkost deg ,- så fantastisk ♥. Jeg er glad på dine vegne :-)
    Nina :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Nina! Tusen takk skal du ha! Ja, jeg storkoste meg:) Det var gøy, rett og slett, tusen takk for at du er glad på mine vegne!! <3 god klem fra Kjersti

      Slett
  4. Så mange flotte bilder - fantastisk :)
    Så glad for at du fikk oppfylt denne drømmen. Og det er jo noe helt spesielt å kunne oppleve slike dyr på nært hold. Skjønner godt at du er lykkelig ;)
    Og gratulerer med nytt bad - det er superflott :D
    Stor klem fra Mona <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Mona! Tusen takk!!! Så koselig at du gleder deg på mine vegne, er så fint at vi kan glede oss med hverandre. Det var veldig spesielt, måtte klype meg i armen, var så langt unna hva jeg trodde jeg skulle klare å bli med på. Ja, det har vært lykke.):) Tusen takk skal legge ut bilder av badet! STOR KLEM fra kjersti <3

      Slett