Velkommen til bloggen min

lørdag 15. juni 2013

En flik av et fotokurs til inspirasjon og eksperimentering både med natur og menneskeskapte innretninger


Forrige helg var jeg så heldig å få delta på noen timer av et fotokurs som gikk over tre dager. Det var to fantastiske fotografer som underviste, men i kurset lå det også praktiske øvelser. Det var workshop, og jeg var lykkelig over å bli møtt med forståelse av at jeg ikke orket mer enn noen timer på fredag og søndag. Men jeg sugde til meg alt jeg kunne av læring. Da den ene fotografen sa at han kunne stå i timesvis ved en container å ta bilder, ble jeg litt i stuss. Og jeg var der i går og så bare en grå flate til å begynne med, men så beveget jeg meg på baksiden og der var det mer farger, og etter hvert ble jeg så inspirert til å se mønstre, farger, kontraster, blanding av varme og kalde farger. Bildet over her er av en container. Og her har jeg brukt liten dybdeskarphet med vilje for å få den effekten av at noe er skarpt mens deler er uskarpe. Her syns jeg man får et inntrykk av at overflaten er ujevn og bølgete, men den er helt jevn.

 På hjemveien kom jeg over en stabel med tømmer, og der ble jeg sittende og ta noen bilder. Forventningsfull kom jeg hjem og lastet bildene over på Mac'n. Og dette er foreløpig bare noen eksperimenter, men jeg har en liten idé om hva jeg skal lete etter av motiver framover. Det helt fantastiske er at de snakket om "kortreist fotografering", at man ikke behøver å reise til Thailand eller Arktis for å finne motiver, men de er overalt i nærmiljøet.




































Takk til deg som er innom bloggen min og leser og titter. Ha en flott sommerhelg!!





11 kommentarer:

  1. Flotte bilder Kjersti! HIlsen Mathilde

    SvarSlett
  2. kor mange flotte bilder -- og så sant att vi trenger ikkje reise langt -- berre ut døra :)

    eg er ikkje så flink til å lære og bruke kamrea - her tas det med hjertet og ikkje hjernen ;))

    nyt dagen - monikaklemma

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Monika, tusen takk skal du ha! Ja, du har jo et panorama av vakker natur der du bor.) Jeg er veldig for at man skal ta bilder med hjertet:) Og litt hodet også for å beherske kameraet sitt:)

      nyt dagen du også, og tusen takk og klem fra Kjersti

      Slett
  3. Sitter her og titter og ser at det er kunst i mine øyne. Veldig flott Kjersti.

    SvarSlett
  4. Glemmer å skrive navnet mitt. Den anonyme er altså Tove Lindquist Andersen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove Lindquist Andersen, så hyggelig at du tittet innom her:) Tusen takk for det du skriver, blir veldig glad for det:) Hilsen Kjersti

      Slett
  5. Oj, her var det mye spennende tekstur. Høres flott ut det kurset.

    Tenker at det handler mye om å se, i din visuelle bransje.
    I min bransje handler det mye om å høre. Inni seg, og å forestille seg lydkildenes klingende muligheter, og ordenes klang.
    Paralleller i ulike estetiske områder.

    Gleder meg til flere bilder. Ønsker deg en fin uke -

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk "gamle ugle":) Var spennende kurs:)

      Koselig at du skriver om min "visuelle bransje", vet du, jeg har alltid jobbet mest med språk, så bilder er bare noe jeg har snust på, og kanskje skal jeg begynne å betrakte det som "Min bransje". Jeg er mye bedre på lydkilders klingende muligheter, på poetisk billedbruk, på den estetiske opplevelsen av ord og setninger. Men jeg har aldri klart å skape magisk poesi slik som du virkelig kan!

      Men jeg oppfatter meg tilhørende i både bilder, musikk og språk. Musikk og språk har vært viktigst for meg gjennom hele livet fram til for tre år siden:) Da fikk jeg øynene opp for foto, men jeg hadde jo sydd tepper noen år, og det er også over på bilder, teksturer og mønstre:)

      Ønsker deg også en fin uke, jeg leser diktene dine alltid, gjerne fra mobil når jeg ligger i senga og hviler mens jeg surfer meg igjennom ordene dine som alltid vekker gjenklang i meg.)

      Ønsker deg også en fin uke, og takk for kommentaren:) :) Hilsen Kjersti

      Slett
  6. Vidunderlige bilder. Så mye tekstur og farger. Spennende :) Hardt og mykt. Morsomt å se på. Tusen takk for titten :)
    Stor klem fra Mona <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjæreste Mona <3 Tusen takk skal du ha:) Så koselig at du har tittet og at du ser "hardt" og "Mykt"...og kanskje varme og kalder farger, kontraster, håper jeg, men dette er bare noe jeg har lekt med, mye jeg vil gjøer annerledes neste gang når det gjelder det tekniske.) STOR KLEM:) fra Kjersti

      Slett