Velkommen til bloggen min

fredag 16. november 2012

Jeg har fått ny sofa_hva med den gamle? Gjenbruk og sånn


Jeg har fått nye sofa! Her er'n. Men det å kjøpe seg ny sofa avstedkommer ulike reaksjoner fra venner og bekjente. Forresten: er den ikke fin? Dagens sofaer er hovedsakelig å få i lys grått og mørk grått. Jeg liker farger, legg merke til de to rødrutete putene i sofaen. Jo, jeg er på vei til et minimalistisk og kanskje mindre materialistisk liv. Stua skal på sikt males hvit, det skal bli færre møbler. Men er det egentlig meg?  Det kan jeg jo lure på. For først skal badet tas!

Jeg har venner og bekjente som er svært opptatt av gjenbruk. Det er jeg også til en viss grad. Forklaringen kommer lenger ned. I tillegg er mange opptatt av at man må ha en grunn, en GOD grunn for å kjøpe seg ny sofa. Det er jo sånn at jeg nesten har dårlig samvittighet for å ha kjøpt meg ny sofa.

Det er ingen grunn for noen å forsvare enten om man kjøper seg sofa eller får strikket en skapellgenser fordi det er politisk inkorrekt.

Nå har jeg en god grunn for en ny sofa. Ortopeden sier jeg trenger to nye knær. Jeg har nå fått toalettforhøyere og annet for å komme meg lettere opp av møbler og stoler. Nå er det sånn at min gamle sofa var lav og jeg sank nedi og i en periode kom jeg ikke opp av den. Jo, jeg kom opp ved at jeg stablet to sofaputer oppå hverandre så jeg fikk mer høyde. Dette holdt ikke i lengden så turen gikk til Skeidar. Jeg prøvesatt omtrent samtlige sofaer i butikken, og valget falt på denne. Den var blant de høyeste samt at den har ben som det kan settes "forhøyede knotter" under. Den er god å sitte i, jeg synker ikke nedi og jeg kommer opp av den. Veldig bra! Så da har jeg liksom "forsvart" at jeg har kjøpt ny sofa, men jeg hadde jo bare kunnet kjøpe en sofa uansett.

Hva med min gamle, store, massive mørkegrønne sofa med myke puter? Om noen av mine "gjenbruksvenner" skulle lese denne, så kan jeg opplyse om at min gamle sofa allerede VAR gjenbruk idet jeg hadde arvet den fra noen i familien. Så den var gammel og god. I og med at jeg selv ikke liker å kaste ting, ville jeg slett ikke kaste den grønne sofaen. Da jeg kjøpte min nye sofa, spurte damen i kassen: Vil du ha montert den? Og vil du betale kr 400 for at Skeidar tar med seg den gamle? Jeg svarte ja på det første. Hallo? Ingen i mitt hus kan montere ting eller har helse til å løfte og dytte i særlig grad. Og jeg svarte nei til å betale meg vekk fra min gamle sofa. Ikke på grunn av pengene, men  fordi jeg ville gi den bort. Jeg var helt sikker  på at noen ville ha bruk for min gamle sofa. Og nå kommer DEN biten av historien altså. Les videre eller kanskje visste du at folk ikke vil ha brukte ting i særlig grad?

Min gamle sofa ble pent avbildet, og jeg satte inn en annonse på finn.no med trygg forvissning om at noen ville ha min sofa. Det gikk ikke mange dagene før første henvendelse kom! Noen i nabolaget ville ha min sofa. Så kom problemet! De som skulle ha min sofa måtte hente den omtrent samtidig som jeg fikk min nye. Her var det snakk om fornuftig logistikk og koordinering.

Et par uker gikk. Hvor ble det av min nye sofa? Dette var i begynnelsen av oktober, jeg hadde fått vite at sofaen skulle komme om to uker. Ring, ring! Damen på Skeidar: "åhh, dessverre, den er forsinket, dere får den ikke før i uke 47." Jeg bladde meg fram i kalenderen og så at det var 6 uker å vente. Samvittighetsfull som jeg er, sendte jeg sms til den første som ville ha min gamle sofa. I mellomtiden hadde det meldt seg enda en som var interessert. Da den første syns det ble lenge å vente, kontaktet jeg interessent nr 2 som heller ikke lenger var interessert. Annonsen lå fortsatt på finn.no. Så en dag ringte det en hyggelig mann som var svært interessert i min gamle sofa, og det var rett før jeg visste at min nye ville ankomme. Jeg skrev ned navn og telefonnummeret hans og lovet å ringe ham så fort Skeidar var klare til å levere.

Dagen kom. Sofa på vei. Jeg ringte den 3. personen for å si at nå kunne han hente sofaen. Hva? Hadde han skaffet seg en annen allerede? Ja! Samtidig hadde jeg annonsert sofaen min på facebook.

Allerede ganske langt fortalt: Sofaen var det ingen som ville ha. Og hvis man er syk med få krefter, krever det ganske mye energi å få GITT bort sine gamle ting. Til dere som også kjøper på finn.no, som syns at jeg burde latt være å kjøpe ny, men funnet meg en brukt på finn.no: Det er ingen av oss i vårt hjem som kan BÆRE! Jeg bor sammen med en som har tilbakevendende skiveprolaps. Jeg kan så vidt bære min 7 kg tunge hund. Dessuten: Skulle jeg da ringt på ulike annonser og spurt hvor høy sofaen er? Jeg har heller ikke et stort sosialt nettverk rundt meg av bærekyndige mennesker.

Det er fint med gamle ting, male møbler, pusse opp, ta vare på. Men det er ikke alltid man får det til. Det er mye bruk- og kast-mentalitet i vårt samfunn.

Siden jeg er barn av politisk radikalisme på 70-tallet, og ikke lett kaster ting, skar det meg selvsagt i hjertet da mennene fra Skeidar faktisk kastet min gamle sofa ut av vinduet. Del for del, pute for pute. Med humor spurte jeg om de kastet så store møbler ned fra 4. etasje også, haha, det gjorde de ikke. Veldig greie menn som kunne fortelle at det var atskillig nyere, dyrere og finere ting enn denne sofaen som folk rett og slett kastet.

Vel, så nå har jeg ny sofa og er ganske fornøyd. Så får folk bestemme selv hvor mye energi de vil bruke for å bli kvitt ting. Det var faktisk ingen som i løpet av cirka to måneder var interessert i en pent brukt solid sofa helt gratis!!



Egentlig holder jeg på å "skrive av meg" min dårlige samvittighet som jeg slett ikke trenger å ha. Jeg nyter å ha fått meg ny sofa.
Mens kameraet lå framme tok jeg noen bilder av min kjære Sara som nå er blitt 7 måneder:




Kan vel bare slå fast at hun er skrekkelig søt?



Til deg som har kommet deg gjennom hele dette innlegget om en sofa: Tusen takk! Ønsker deg også en fantastisk helg! Og husk: Du trenger ikke forsvare hva du kjøper og hva du gjør med det du eier! Du bestemmer selv.




19 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny sofa, den var kjempefin! Og med så mye arbeid for å få den i hus og bli kvitt den gamle håper jeg du nyter den nye så godt du kan. <3

    Har selv vært gjennom det å prøve å gi bort ting, og hvor vanskelig det kan være altså... herlighet. Ja, de som har "meninger" burde prøve selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cathrine:) Jeg nyter den allerede! <3 Skjønner du også har prøvd å gi bort ting:) Nei, det var ikke lett. Jeg er jo lykkelig når noen vil ha ting jeg av ulike grunner ikke skal bruke mer selv:) Ja, de som skal belære andre får man bare tie overfor, bare la det forbigå i stillhet)

      Slett
  2. Den sofaen din var jo bare sååå lekker, og gratulere så mye med nyannskaffelsen :) Du skal kjøpe sofa når det passer deg og din lommebok, og dine behov, ikke når andre mener og synser at du skal/ikke skal.
    Sare var jo bare så nydelig. Skjønner du koser deg med henne :) Ha en fortsatt fin fredag :) Klem fra Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Anne, tusen takk skal du ha!!! Du har jo så rett i at man skal kjøpe noe når man selv vil og kan:) Tusen takk vedrørende Sara:) Ja, jeg storkoser meg med henne. Takk for kommentaren og ha en flott uke.) Klem fra Kjersti

      Slett
  3. Gratulerer med ny og fin sofa, og KOS deg masse i den! ...og vær glad for at folka fra Skeidar tok med seg den gamle. Punktum finale! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var godt poengtert, Gudveig! Ja, jeg var svært fornøyd da jeg satt i en stol og lot de sterke mennene fra Skeidar ordne opp både med ny og gammel sofa.:) Tusen takk for kommentaren.

      Slett
  4. Gratulerer!!! - jeg holder akkurat på med samme prosjekt, å få tak i ny sofa. Jeg håper å holde ut til jeg faktisk har sofaen i hus denne gang, for utallige ganger før har det endt med at jeg må ta tak i mer presserende ting enn å få fullført "ny-sofa"-prosessen, som f.eks å få mat i hus, eller få dusjet.....

    Ble veldig nysgjerrig på modellen, jeg har nemlig så langt plukket meg ut "modern living" på Skeidar :-) Skal finmåle både stua og meg selv litt mer, hehe, har nemlig ikke så stor plass.

    God helg - og vel blåst!!

    Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Tonje, tusen takk:) Lykke til med sofa-prosjektet. Det har tatt meg noen år også, og jeg har sjelden gledet meg så mye til noe som til å få en ny sofa. Jeg "bor" jo på den. Det er klart viktigere å få tak i mat og få tatt en dusj!

      Jeg har sett "modern living" på Skeidar. Hvis du har liten plass så er ikke denne særlig egnet. Denne er diger. Den heter "sting" tror jeg:)

      Takk for kommentaren og lykke til selv med sofa og ha en strålende uke!!
      kjersti

      Slett

    2. Sting ja, den har jeg også sett på. Hehe, ja, jeg ser det er en stor sofa dere har fått dere, deilig! I tillegg til at sitte/liggekonforten på Modern Living passa meg bra, så var det også et stort poeng at det er en modulsofa, så man kan sette isammen sin egen sofa, til den størrelsen som passer.

      Jeg er fortsatt på saken! - i teorien ;-)

      Tonje

      Slett
  5. Den sofaen var kjempeflott!

    Her skal jeg også bytte ut møblement i stua. Stua ble pusset opp for et par år siden, og den gamle sofaen med brukket, men limt underdelt, har sett sine bedre dager. I påvente av litt mer inntekt enn som student, står den gamle sittegruppen her fortsatt. Nå som jeg så deres nye sofa, ble jeg veldig inspirert til å ta en sjekkerunde på de ulike møbelbutikkene :)

    Snart flytter yngstemann ut og da skal det nytt møblement inn i stugu her... hehehe...

    Hvis noen har lyst på min sofa, bør de nok trekke den om, så jeg tror jeg kommer til å betale meg ut av det, jeg også :)

    Det er jo såååå hyggelig med noe nytt av og til også, så kooooos deg med ny sofa!


    Klem fra Anne J

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Anne J! Tusen takk for lang og god kommentar. Jeg skjønner at du trenger ny sofa når den også er brukket og limt igjen. Høres akkurat ut som sånn vi driver på. Vi har gjort omvendt rekkefølge av deg da, vi trenger å male stua, men det ble sofa først. Så får vi se. Inntekt som student er ikke akkurat noe som gir mulighet for større innkjøp. Syns du skal ta deg en sjekkerunde, det er mye fint å få i GRÅTT. Det er stort sett gråtoner som er trenden. Jeg tenkte at heldigvis var ikke denne så dyr, så om ti år kanskje vi kan kjøpe ny om vi har lyst.

      Yngstemann, jaha..så han roter til litt kanskje? hehe...godt han ikke leser det du skriver da:)

      Jeg kan anbefale deg å betale deg ut av det hele først som sist. Jeg brukte ganske mye energi på å gi den bort.

      Tusen takk, ja, jeg storkoser meg med ny sofa. Den er jo altfor lys til oss som er litt "rufsete" av oss og med en langhåret hund i tillegg, men jeg lot mannen velge farge:)

      Håper det går bra med studiene framover.

      klem fra Kjersti

      Slett
  6. Gratulerer med ny, lekker sofa!
    Sofa skal du kjøpe når det passer for deg/dere! Dette var et veldig godt valg!

    Vi har flere gang er både solgt og gitt bort møbler på finn.no. Det vi har sett, er at folk vil ha det NÅ, ikke vente noe.
    Både sofa, kommode, nattbord og mye mer har blitt avtalt gitt bort, og henta ila. et døgn her. Herlig med gjenbruk!
    Om etpar måneder utvider vi vår bruksdel i huset vårt, og satser faktisk på at vi får tak i noe møbler vi kan ha der, fra finn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rudolfine, tusen takk skal du ha:) Koselig at du syns den er fin. Det varmer. Flott at dere har fått gitt bort møbler på finn.no. Jeg har fått solgt fotoutstyr på finn.no. Ja, folk vil ha ting NÅ, er noe med tiden vi lever i. Snart er veldig mye av livet mitt blitt i "gamle dager", så det er jo bare å følge med og tilpasse seg 2010 og ikke 1980:) Hvis dere utvider bruksdelen i huset så får dere garantert tak i noe på finn. Det var masse gibort-annonser der. Lykke til!!

      Kjersti

      Slett
  7. Jeg får ikke til å legge ut det jeg skrevet...Ok, ville bare si at det ser ut som en god sofa du kan krype oppi og bli der en stund ♥♡♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kom fram dette, Nina:) Tusen takk for kommentaren:) Ja, denne sofaen er det enighet om her i huset at er god å krype oppi:)) god klem klem <3<3<3

      Slett
  8. Flott at det ordnet seg :-) Vi byttet sofa for et par år siden, og fikk gitt bort den gamle, men kom opp i motsatt problem. Vi var litt sent ute med annonsen på finn.no, og satt plutselig med dobbelt opp. Dvs. den gamle sofaen måtte stå på høykant for at det skulle bli plass å gå. Med en 5 mnd. gammel baby ble det litt utfordrende :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sollemor:) Tusen takk! Hehe, så dere satt med dobbelt opp. Jeg skjønner akkurat hvordan det må ha sett ut. Jeg så for meg det scenarioet her også:) Men jeg var jo ute i for god tid fordi Skeidar sa 2 uker levering som ble til nesten 2 måneder. Så jeg prøvde å holde mine interessenter "gående på gress", men de trakk seg:) Du skriver ikke hvor lenge du hadde den gamle sofaen på høykant:) Det høres slitsom ut og så med en liten baby også da! Da gjør du ikke det om igjen. Og jeg lærte nå at jeg kan sette ting på høykant.) Er så upraktisk av meg, skjønner du:) Ha en fin uke.)

      Slett
  9. Oj, oj, vilket soff-äventyr, Kjersti!
    Hoppas du trivs med din nya soffa nu, den ser skön ut.
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Pia, ja, tusen takk, et lite sofa-eventyr, hih:) Den er kjempedeilig. Håper du har det fint og at du får fotografert:) Klem fra Kjersti

      Slett