Velkommen til bloggen min

lørdag 29. september 2012

Flere bilder fra en tur uten internett


Sigmund og jeg var én uke uten internett i 9 dager på fjellet. Vi fant ut at det kunne være litt sunt. For egen del fikk jeg ikke de abstinenser jeg forventet å få. Det ble tid til å tenke, til å bruke sansene på naturopplevelser og på min kjære mann og herlige hund. Jeg tror det kan være sunt å slå av PC'en iblant. 


Noen bilder ble også tatt igjennom bilvinduet


Etter at vi hadde vært der noen dager, fikk vi besøk av eieren. Det var artig for vi fikk vite masse om stedets historie, om bygninger, om å drive en seter, om å bevare gamle ting, om utskjæringer. Og han hadde med en new foundlander som Sara syntes var litt stor, men etter et øyeblikk med tilbaketrekning, syns Sara at dette var en topp lekekamerat. En stor bamsete hund og lille Sara. Sara var bare mange ganger så rask som den 8 år gamle hunden, og hun løp rundt bilen for at den store hunden skulle fange henne. Veldig morsomt. Utrolig hva man kan få ut av de små ting!



















Bildene over er av to ulike bekker, og jeg lengter etter å ta et virkelig blinkskudd med lang lukkertid sånn at jeg får fram fløyelseffekten i vannet. Det er ikke lett. Jeg brukte gråfilter som dempet blenderen med 3 stopp, sånn at jeg kunne ha på minste ISO, minste blender, sånn at det ikke ble overeksponert når jeg måtte bruke lang tid for å få effekten. Med lang lukkertid slipper man jo inn mer lys. Jeg brukte selvsagt stativ ellers ville landskapet blitt uskarpt. 


Høstfargene kom for fullt mens vi var på Golsfjellet. 



Svanebarna bedrev flyvetrening. Det var høyst påkrevd. Vi fikk vite at tjernet og elveløpet der svanene hadde sitt tilholdssted ville fryse igjen. Ingen åpne råker som kan gjøre det levelig for svaner gjennom vinteren slik det for eksempel er i elva Igna i Enebakk.  




På bildet over er det faktisk to regnbuer. Noen skolebarn kom forbi der jeg sto og fotograferte, og den ene sa: "Se, det er to regnbuer utenpå hverandre", og det var først da jeg oppdaget det. Ikke lett å få det fram på bildet. 


Vi kjørte tur langs elva Hemsila for å få tatt noen bilder. Men underveis oppdaget jeg at elva var omtrent tørrlagt. Det var et  fascinerende skue: 


Men lenger nede i elva var det mer vann: 



Jeg er veldig fascinert av rennende vann! 





Her var det tørt igjen: 


Bildet over er utsikt fra Gol over Hallingdalselva. 


Aldri har jeg før sett en gravemaskin så høyt oppe og foran et sånt stup. 


Denne gamle kiosken som hadde sett bedre dager, og som virket mer som et nasjonalt klenodium, absolutt verneverdig, syns jeg også var et artig fotomotiv: 

Til slutt et par portretter av den skjønne Sara hund: 

























Til deg som er innom bloggen min: Tusen takk for at du stakk innom, og ha en vakker høsthelg! 


4 kommentarer:

  1. Fantastiske bilder, Kjersti - jeg ble kjempe-inspirert:-)) Klem, Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elisabeth!! så bra at du ble inspirert!! Klem fra Kjersti

      Slett