Velkommen til bloggen min

tirsdag 22. mai 2012

En smakebit på historien om en klossete måke og så flere gåsunger


Det hadde seg sånn at det var både kjærlighet og sex i lufta ved Østensjøvannet. Bildet ovenfor er jeg stolt av. Noen sier det handler om å være på rett sted til rett tid for å ta gode bilder. Nå skal det sies at mannen min ikke engang la merke til hva som skjedde blant måkenes flørting før jeg hvisket intenst: "SE"!  Foto handler om talent, om masse tålmodighet, godt utstyr og selvsagt litt flaks iblant.

Disse to måkene har jeg tatt en hel serie av som jeg skal legge ut etter hvert. Måtte bare blogge denne og samtidig fortelle at hunnen var så villig og lysten, men hannen visste altså ikke hvilken vei han skulle være for at det skulle bli barn av det. Hunnmåka ble så utålmodig at hun bet i ren frustrasjon over den klossete hannmåken. Det var rett og slett dyreunderholdning på det beste. Måkebildet over er tatt med en langtele. Brennvidden her er 500 mm, f-nummer er 6.3 og lukkertiden er 1/320 sekund.

Denne gangen fikk jeg pent vær og solnedgang. De to bildene under her er tatt med en kortere tele som er lyssterk og kjempebra. Så kan du som er interessert, sammenligne det over med de to under når det gjelder skarphet osv. Begge disse under her er tatt på henholdsvis 190 mm brennvidde, og 85 mm brennvidde, med stor blender og kort lukker. Som dere kan se her er lyset vakkert:

Her la jeg kameraet på bakken for å få denne vinkelen.




















Her går den stolte familien! Så nydelige!!

Ha en flott dag til deg som er innom bloggen min.


10 kommentarer:

  1. Hei Kjersti!
    Fantastisk!!! Jeg blir helt målløs :)
    Det er ikke noe tvil om at i tillegg til din interesse og tålmodighet, så må det også dreie seg om noen sånne "gene-ting" her.... :D

    Herlig og igjen - tusen takk for titten!

    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!! TUSEN TAKK!!! Så du tror på det med gener, hihi:) :D Veldig godt med kommentarer her:)) Ha en nydelig pinsehelg! Kjersti

      Slett
  2. Fantastisk gøy dette, du er kjempedyktig med kameraet og at foto blir en besettende hobby har jeg ingen problemer med å forstå...

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Åshild! Tusen takk, visst er det morsomt, og du er vel omtrent like "besatt" som meg, hihi, det er jo så artig! Du er jo kjempeflink!! Er det ikke godt å la seg rive med? Kjersti

      Slett
  3. Det siste bildet falt i smak hos meg, utrolig bra!

    De andre bildene er også flotte, men det siste utmerket seg i mine øyne. Veldig bra å ha en hobby som gir resultater man kan dele med andre og dine resultater kan du være kjempestolt av!

    Ønsker deg mange gode (foto)dager framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære melivetpaaslep!! Tusen takk, så koselig at du likte det siste bildet. Det gjør jeg også, og er fornøyd med skarphet og lys i det i tillegg til "historien" med foreldre og barn og fellesskapet! Det er så godt med noe som kan avlede, men klart at det er dager da jeg ligger på sofaen og er helfrustrert over at jeg ikke får tatt så mange bilder jeg ønsker. Jeg tar da mange i slengen kan du si. Jeg er litt stolt innimellom, når du og andre gir meg så fin respons. Tusen takk! Du skriver forresten kjempegodt og engasjerende!! Ønsker deg også mange gode dager framover med energimolekyler som kan gjøre sommeren god!!

      Slett
  4. Så fina bilder igen! Jo visst gäller det att ha ögonen vidöppna, blinkar man kanske man missar något! *fniss*
    Andra bilden på den lilla ungen, där smälte mitt hjärta, sååå fin bild och såå söt liten unge! "Hela familjen"-bilden var bra den också, man tycker sig se hur stolta de är över sina fina barn. Och kan du tänka dig, att "våra" kanadagäss hade också fått ungar i söndags, två stycken. Även de vitkindade gässen hade fått 4 ungar OCH en svanfamilj hade fått två och en anka hade fått 11! Det händer så mycket där nu, så man hinner inte med!
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. her er det en kommentar jeg har mistet. Tusen takk! Hehe, ja, blunker man litt for lenge så kan et flott motiv forsvinne når vi befatter oss med actionfotografering som vi må kunne kalle fuglefotograferingen vår. Den lille ungen, ja, jeg syns den var rørende. SYns jeg var heldig med lyset, bildet er ikke helt skarpt, men det får være. "Hele familien" er akkurat som jeg ser det, en stolt familie, stolt mamma og pappa:) Og deres candagås hadde også fått barn) De har vel blitt store nå? Det sammen med hvitkinngåsens barn da, og så har svanefamilien hos dere fått to og en anka hadde fått 11, haha, det myldrer i våtmarkene hos deg, PIa! Klart man ikke rekker å få med seg alt:))

      STOOOR KLEM:) OG takk, fra KJersti

      Slett
  5. Kul att du vann med bilden jag blev så förtjust! Grattis till det!
    Tack för din kommentar hos mig, nu ska jag skriva en annan kommentar här hos dig också! *hi hi*
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk igjen, Pia! Beklager at jeg ikke har sett kommentarene dine:) Jeg setter STOR pris på dem!! GOd klem.))

      Slett