Velkommen til bloggen min

onsdag 21. desember 2011

Litt selvskryt--historien om et bilde


Det har seg sånn at jeg deltar på flere fotogrupper på facebook. De fleste er internasjonale. Det er kjempespennende å se hvor mange flotte bilder folk tar, og man kan jo nesten bli misunnelig på folk som bor i litt mer eksotiske strøk, for det popper fram de vakreste og mest utroligste motiver. Mange har fantastiske motiver rett utenfor døra si.

Nå handler foto ikke bare om å finne spektakulære motiver, men også om å se det som er. Ja, faktisk så handler foto mest om å SE. Det er for eksempel utrolig hvor vakkert man kan fotografere snøkrystaller eller et lite høstblad.

På disse gruppene på nettet, fungerer det sånn at man legger ut bilder, og så kan folk kommentere eller uttrykke om de liker bildene.

Jeg la ut dette bildet her som er fra Kirkebygda i Enebakk. Vi er et par venninner som legger ut bilder, og min venninne var så grei at hun fortalte at: "Kjersti, nå er bildet ditt kommet på veggen i den gruppa", og jeg skjønte ikke helt. Men så tittet jeg, og fant ut at mitt foto var plukket ut som dagsvinner  på en gruppe med 2500 mennesker. Det må jeg si jeg er litt stolt over.

Slik står det på den foto-gruppa: "The best judged themed photo


 will be our displayed profile 


picture for the following day "








Her har jeg tatt et skjermbilde, og mitt er til venstre som profilbilde for gruppa. 


Nå er det borte igjen, det varte en dag, men veldig morsomt da så mange


responderte da jeg skrev det på veggen min på facebook. 





Det er jo alltid smak og behag hvorvidt et bilde er godt eller dårlig. Noe enes man vel om, og det  er den tekniske kvaliteten på et bilde som kan være en stor utfordring Å få det riktig belyst, ok kontrast og god fargemetning, men det viktigste: Å få bildet skarpt!!
I dag er det veldig mye som blir fiksa og også viderekomponert i fotoshop, og diskusjonen  går ofte på hva som er "ekte" og hva er "Juks", altså hva man kan man tillate seg.


Dette bildet er veldig LITE redigert, og jeg slår bare


fast at i utlandet falt de


for Kirkebygda i Enebakk, og det gjorde jeg også!





2 kommentarer:

  1. Hej Kjersti!
    Klart du ska vara stolt över din bild och att den blev utsedd där i fotogruppen! Det var en fin miljö där du tagit bilden och så det underbart härliga blå ljuset!
    Det är ju lustigt för det som en tycker är en "vanlig" bild, kanske någon annan tycker är exotisk!

    På tal om snökristaller, så saknar jag att fota sådana nu! Ser inte ut som det skulle komma några heller till jul. Jag minns ett år som vi inte fick någon vinter förrän i mars månad!

    *hi hi* Idag har jag lagt ut foton som kanske inte riktigt är "äkta" på alla punkter!
    Kram och en God Jul till dig med, Kjersti!

    SvarSlett
  2. Hei Pia! Du er vel snill, tusen takk! Så koselig at du liker det blå lyset, jeg syns det er helt eget. Og da må man "time" det litt. Men du har rett i at vi vurderer bildene forskjellig, og at dette kanskje for noen er eksotisk.

    Jeg savner også å fotografere. Det er så nydelig vær om dagen, sol, rimfrost, men tiden går med til juleting. Jeg håper på noen romjulsdager med fotoapparat. Jeg minnes også år der vinteren først har kommet omtrent da krokusen stikker opp av jorda.

    Jaha, har du lagt ut foto som ikke er "ekte"; haha, da må jeg kikke.) God jul og klem til deg, Pia:) fra Kjersti

    SvarSlett