Velkommen til bloggen min

tirsdag 1. november 2011

Når drar de egentlig? Gjess, svaner og ender?

Er det rart jeg er fascinert? Er den ikke majestetisk og flott?




















Jeg trodde virkelig at gjess, ender og svaner snart ville ta vingene fatt og reise mot varmere strøk. Men disse fuglene er virkelig noen tøffinger. Det ser ikke ut til at de skal reise fra Østensjøvannet.

Når drar de egentlig? Jeg har googlet fugleliv ved Østensjøvannet, og granngivelig er det ender som rusler av gårde i is og storm også.

En "ensom vandrer"

Dette trodde jeg var en candadagås, men neida, det er en hvitkinngås.  Er den ikke kul?


Her går grågåsa inn for landing. Den virker ganske så tung i kroppen, men de aerodynamiske lover svikter ikke

Dette ER en canadagås

Den ser ikke akkurat underernært ut. Den er dessuten like sjarmerende når den tigger brødsmuler som hunden min er, så er spørsmålet til uttrykket "dum som en gås", er gåsa så dum? For jeg fikk nesten en følelse av at intelligensnivået på gåsa og hunden min er omtrent det samme? Huff, jeg liker å tenke på hunden min som ganske intelligent da (alt er relativt)

Den har av og til en nesten elegant gange til tross for sin korpulente kroppsfasong, se bare forskjellen på den og en svane



























Så til slutt er det sjefen sjøl, gråmåka, legg merke til at grågåsa tar beina fatt når 

gråmåka flyr i lav høyde over dem
 













14 kommentarer:

  1. Hej du, och välkommen till min blogg!
    Här har jag hittat mycket av intresse och återkommer med glädje!
    Sköna bilder på våra gåsvänner, fotade med känsla, humor och en utmärkt blick!

    SvarSlett
  2. Hei Gertie, jeg nyter din blogg og bilder, så mye vakkert og kreativt, og tusen takk for kommentar på mine bilder her også.) Du er generøs med adjektivene, setter STOR pris på det med känsla, humor og blick:)) Jeg er bare i startgropa, men nyter)

    SvarSlett
  3. Det er mange av dem som er der hele vinteren. Endene klumper seg sammen i åpne råker under broen - de drar ikke bort om vinteren. Har observert enkelte gjess om vinteren, mens svanene har jeg ikke sett der da.

    SvarSlett
  4. Ännu fler fina bilder! Den sista blev ju skojig också! :)
    Vi följde ett par vitkindade gäss med två ungar i sommar vid våtmarkerna, så jag har också lärt mig skillnaden mellan canadagäss och de vitkindade. Men detta hade jag ingen som helst aning om innan i våras när vi för första gången fotade där! Man lär sig mycket!

    Vet inte heller om de ger sig av eller stannar kvar? Behöver öppet vatten om de stannar det vet jag i alla fall. :) Har för mig att jag sett svanar även under vintern förr om åren.
    Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvarSlett
  5. Hello Kjerstis,
    Wonderful shots of all these different types of geese. They've got wonderful colors and beautiful beaks. Well done!!

    Greetings, Marco

    SvarSlett
  6. Hei Gudveig, tusen takk for fin info. Da må jeg nok bevege meg under broen vinterstid også:) Stakkars, hvor får de mat fra tro? Må jo nesten dra dit med brød til dem:)))

    SvarSlett
  7. Kjære Pia, så koselig at du "er her" da.)) Tusen takk for kommentaren. Og du hadde hvitkinngjess i våtmarkene, så artig, vet du at jeg har ikke sett forskjell på dem fra canadagås, syns liksom at canadagåsa var i to "varianter", haha. Det er så sant at man lærer seg mye, og det er alltid gøy. Nå hvis du leser Gudveigs kommentar over, så vil mange av dem bli her i åpne råker/vanndammer, for alt fryser ikke til. Men jeg skjønner ikke hvor de får mat. Forresten har småfuglene har glefset i seg maten, og nå har jeg bestilt sånt rør fra en butikk på nettet, så da kommer meisebollene til å blir servert kjøttmeisen og dens venner.))) God klem:)

    SvarSlett
  8. Hello Marco, DANK JE WEL for the nice comment about my shots! It's true that they're in wonderful colours and beautiful beaks. Seems like you're from Netherland, very nice, I have admired your photo's as well, GOED GEDAAN:) I will write some words in your blog, kind regards from Kjersti

    SvarSlett
  9. Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
    Smukke billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  10. Hei Landbohaven, tusen takk for koselig kommentar, og så sjovt at du kom tilfeldig forbi:)))

    SvarSlett
  11. så flotte bilder av forskjellige gjess! Områdene her oppe i Nord Østerdalen har de fleste forlatt, men fortsatt svaner og noen ender som holder til på glomma. Og det vil de gjøre helt til vannet eventuelt fryser helt til. Selv om de fleste trekker, så er det likevel mange som overvintrer (som Gudveig også skriver over her) der det finnes åpent vann og mat hele vinteren gjennom. Og at de setter stor pris på tilleggsfor er det nok ingen tvil om :)

    SvarSlett
  12. Hallo Arnhild! SÅ koselig at du er her igjen, da.))Tusen takk. Så det er ikke så mye fugleliv igjen i Nord Østerdalen, men dere har jo så mye annet vakkert med naturen og alt.) Så det er svaner og ender ved Glomma, at de ikke fryser i hjel. Det var krise rundt Oslo sist vinter, svaner holdt på å sulte i hjel, og i lokalavisen ble vi oppfordret til å mate svanene. Så du har helt rett i at de setter pris på tilleggsfôr:) Ha en super helg!! Hilsen Kjersti

    SvarSlett
  13. I helgene er det stadig folk som mater fuglene, mens det er mindre på hverdager.
    Jeg har vært der noen ganger og kastet ut terninger av et halvt til ett brød, og føler meg som en drittsekk, for det er altfor lite! Det medfører slosskamp mellom fugler, og det er ikke hyggelg - du vil oppleve det selv om du våger deg ned dit på glatta til vinteren.

    SvarSlett
  14. Hallo Gudveig. Jeg har sett at folk mater fuglene. Tror ikke du skal føle deg som drittsekk selv om du ikke klarer å mette hele Østensjøs fulgeskokk. Tror du ikke de vil slåss uansett hvor mye mat vi tar med? Jeg har hatt med opptil to brød, og egentlig har jeg lurt på å ha med 10, haha...for jeg ser jo at de er sultne. Jeg har absolutt sett dem slåss, og jeg skal nok ned ditt når det blir glatt, hva spiser de om vinteren foruten det vi mennesker gir dem tror du?

    SvarSlett