Velkommen til bloggen min

onsdag 9. november 2011

Leter etter novemberdikt og bilde som passer til

Gjersjøen

Bildet ble tatt på lørdag på min lille fotosafari. Jeg har lett etter høstdikt, men det er vanskelig å finne dikt og bilde som passer sammen, iallfall hvis jeg skal bruke mine egne bilder. Dette bildet ble tatt idet mørket kom, i den "blå timen", og jeg syns det både har noe melankolsk og høstlig over seg.

Likevel legger jeg inn et vakkert høstdikt av Erling Christie fra samlingen "Serenade for blå gitar". Jeg syns han har en bildebruk her som er fantastisk:


Tidlig natt i august
bak solvarme sletter
Livets skog som åpner seg
mot høstens skygger.

Tidlig natt i august
løsner sommeren
som en drøm av jordens panne.
Løfter seg over de tunge markene
og glir bort
på myke vingeslag
i det bristende lyset.

Da blekner alle minner fra jorden
Sakte
heiser hjertet sitt røde seil
og står ut
fra hvite strender
mot havets stigende mørke.


av Erling Christie

2 kommentarer:

  1. Flott bilde og dikt! Ang.alle rommene og lommene i lommeboka fra helgas kurs: De lages lag for lag etter et sinnrikt system og festes til slutt med en ramme. Mye puslearbeid og tunga rett i munnen, men utrolig morsomt når resultatet blir så bra! Andre har veldig fine opplegg for sine kurs og det er alltid så mange finesser å lære. Og de kan overføres og brukes på andre syprosjekt når en først har lært og forstått prinsippet.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Grete! Så lommeboka lages lag for lag...ja, det må være et sinnrikt system og veldig tidskrevende:) Ja, skjønner det er morsomt når det blir så bra! Og særlig fint at prinsippene kan overføres til andre syprosjekter. Jeg tenker jo at det må ligge så mye arbeid i den lommeboka, at "gevinsten" må også innebære at lærdommen kan brukes på andre ting. Den var i særklasse flott!

    SvarSlett