Velkommen til bloggen min

fredag 5. august 2011

Sensommer i Stavern


IMG_7007 - Kopi
to blåklokker

I dag har det vært 32 begravelser landet over. 32 unge mennesker som brutalt ble revet ut av livet i terrorangrepet. Jeg har fulgt TV-sendingene, og det er fortsatt ubegripelig det hele. Det er sterkt å se regjeringsmedlemmer som gråter når de holder taler. Jeg gråter  med. Når Monika, mor på Utøya, ble båret ut  i kista, kom tårene da da jeg så samboeren og de to barna hennes, sorgtunge. Det er mange som har mistet noen i denne tiden. Tankene mine går til alle berørte, og jeg tenker på dem hver dag.

Samtidig tenker jeg mye på hvordan få stoppet høyreekstremistene. De blir jo stadig avslørt som  bloggere på nettsteder hvor slike meninger har sitt nedslagsfelt. Det store sjokket var han ordførerkandidaten i Ålesund for partiet demokratene, som har ytret drapstrusler mot regjeringen. Det er blitt en ny tid. Jeg merker at jeg ikke er ung. Verden har blitt så annerledes enn hva den f.eks var på 70-tallet.  Jeg håper vi igjen kan føle den tryggheten vi alltid har hatt i landet vårt.


IMG_7997 - Kopi kopiera
sveve

Hverdagen begynner å komme tilbake til oss alle midt i det hele. Og det er sensommer. Det har vært varme, gode dager med sol og bading. I går var jeg ved sjøen og tok bilder i fjæra. Jeg kjente en mild, mild vind som strøk over naken hud og kjente duften av salt sjø, tang og tare. Det er godt det! Og jeg har nå minner jeg skal dra med meg inn i høstmørket.  Jeg tar fortsatt bilder av blomster, og disse blir vel noen av de siste denne sommeren.

IMG_7925 - Kopi kopiera
ryllik er en urteplante i kurvplantefamilien

Det er alltid vanskelig å akseptere at sommeren er på hell. Det er lite høst i lufta, men den er her om en måneds tid. I dag regner det voldsomt. Men varmt er det. Ferien går mot slutten. Det er fortsatt noen dager til, heldigvis.


IMG_8045 - Kopi kopiera
Nå vet jeg at det er ikke lett å få tatt bilde av en veps


IMG_8031 - Kopi kopiera
mjødurt (er en plante i rosefamilien)


IMG_7527 - Kopi kopiera
Torskemunn er dette. Jeg har virkelig fått bruk for floraen etter hvert. Jeg har glemt litt av mine kunnskaper fra tre år på naturfaglinja.


IMG_79301
landøynde er en giftig plante i kurvplantefamilien

IMG_8004 - Kopi kopiera
tistel


IMG_7014 - Kopi
blåklokke tilhører klokkefamilien

Jeg håper at du som leser bloggen min har en strålende sommer! Og en ekstra takk til deg, Bjørg, som hjelper meg med plantenavnene!


3 kommentarer:

  1. Hei Kjersti.
    Traff Sigurd på Meny idag. Jeg sa hei for jeg så jo det var noe kjent. Han så ganske så overrasket ut, men da jeg fikk summet meg fikk jeg jo sagt hvem jeg var og at jeg hadde vært på hyttebesøk for mange år siden.
    sendte med hilsen til deg.
    Håper du fremdeles får noen fine dager på Nalum.
    Klem Marit.

    SvarSlett
  2. Veldig bra Kjerst! Nydelige blomsterbilder!!

    SvarSlett
  3. Kjære Marit! Så koselig å få hilsen fra deg. Sigmund fortalte at han hadde møtt deg! Godt du sa hvem du var, han trodde det var deg sånn etter hvert! Det blir noen dager til her, deilig deilig, men nå kommer visstnok regnet.
    Klem fra Kjersti

    Tusen takk, Bjørg, og takk for hjelp med blomsternavnene:)

    SvarSlett