Velkommen til bloggen min

fredag 29. juli 2011

Naboen kom med makrell, et hverdagslig lyspunkt, og så ble det årets første bad

 

IMG_7396

I går hørte vi et “hallo” fra en av våre hyttenaboer. Et vennlig “hallo” som ble gjentatt forsiktig, og da skjønte jeg at det var oss han snakket til. Vi gikk bort til ham, og naboen sto der med en bøtte full av nyfisket, fersk makrell.

“Vil dere ha noen?” Vi er de dårligste fiskespisere man kan tenke seg, men gleden i at noen ville, uten videre, gi oss litt fisk, vakkert! Vi måtte spise den, men fisken måtte renses. Ingen av oss har noensinne renset en fisk. Flaut, men sant. Jeg ringte min pappa som kunne gi instruksjoner. Så vi  renset, vendte den i hvetemel, putte inn litt salt, smør i stekepanna. Det duftet nydelig av nystekt makrell.

Vips, så hadde vi  stekt makrell på bordet. Og den var kjempegod. Tenk at vi har levd et helt liv uten å vite hvor god makrell er. Nå skal det innføres fisk i kostholdet vårt.

Naboens velgjørende handling varmet langt inn i hjerterota. I disse tunge tider må vi ta vare på de små glimt av hverdagslykke.

Dessuten fikk jeg årets første bad. Det var livgivende å føle sand under føttene, vasse, kjenne på om vannet var for kaldt. Det var kjølig, men da jeg dukket var det deilig forfriskende. Rundt meg var det glade barnestemmer, fullt av liv og herlig sommeridyll.

 

bilde

Bildene er tatt med Iphone

Det er noen kontraster i disse dagene etter 22. juli! Vi kommer aldri til å glemme, men vi må etter hvert finne tilbake til noen hverdager igjen.

 

bilde2

2 kommentarer:

  1. Åh heldige dere er som har en så omtenksom nabo som ga dere makrell! Det er vel ingenting som smaker bedre enn stekt fersk makrell og agurk salat! Da er det sommer! Får dessverre ikke tak i fersk makrell her, bare på boks... og du kan jo tenke deg ei som kommer fra 'fiske-Norge' og skal spise makrell og laks fra boks?! Nei, det går bare ikke! :)
    Vi er vel alle preget av det som skjedde 22.juli. Jeg satt klistra til tv'n og fikk ikke gjort noe den helga. Grusomt, vanskelig ta inn det som har skjedd. Men livet må bare gå videre... og denne dagen vil aldri bli glemt.

    SvarSlett
  2. Kjære Astrid, ja, det var en omtenksom nabo, sånt varmer, jeg har aldri spist makrell. Det var nydelig. Helt sant at makrell gir sommerfølelsen. Skjønner at du ikke vil ha makrell på boks når du er så godt vant fra "fiske-Norge"! Kanskje du til og med lengter hjem av og til selv om du bor der sommeren er hele året?
    Ja, vi er preget av det som skjedde 22 juli, og det kommer vi til å være i lang tid framover. Jeg har stort sett også sett på TV siden da, men nå har jeg begynt å gjøre andre ting. Det er vel egentlig umulig å fullt ta det innover seg, selv kjenner jeg en dyp smerte ved å tenke på de som mistet livet og deres pårørende. Livet må jo gå videre, og for dem som er så nært berørte kan nok dette ta tid. Jeg håper det blir en minnemarkering hvert år 22 juli, og jeg håper også de laget er slags minnemonument som de har gjort i Oklahoma etter bombingen der. Tusen takk for kommentar og god klem:)

    SvarSlett