Velkommen til bloggen min

fredag 4. februar 2011

Herbjørg Wassmo skriver også vakre dikt



Det var på bursdagen min  for maange år siden, ja da jeg ble 30, og det var omtrent da jeg våknet til den store kilden med poesi som vi bare kan forsyne oss av, kostnadsfritt, men likefullt en stor berikelse som selve livet byr oss.  Det skjedde på den måten at mine venninner kom med gaver, men flere hadde også med et av sine yndlingsdikt som fulgte gavene.  Gavene husker jeg ikke, men diktene. Dette diktet fikk jeg av min barndomsvenninne, Marit, som jeg har kjent siden jeg var 5 år, og hun viste meg veien til poesiens utømmelige skattkise.

MIN TIME

Favne hele tiden!
Favne de små solstråler
De skarpslitte sorgene
De ukjente undrende ansikt
- favne hver urett
Ta inntil seg den beske skuffelsen
Bøyd i kne
Knuge kropp til kropp
Den magre kjærligheten
- ta i fang sviket og tomheten
Holde i favn den nyfødte og dødsdømte gleden
Klamre den ustø planke livet er
La tid og vind
Forme furene
-favne og gi favn
Bli slik eller slik
På godt og vondt

av Herbjørg Wassmo

2 kommentarer:

  1. - det var vakkert! - ynskjer deg ein vakker dag!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar, ja, jeg liker også dette, har gjemt det i alle år på bursdagskortet jeg fikk da jeg var 30. Ha en vakker dag du også, Bente!

    SvarSlett