Velkommen til bloggen min

torsdag 20. januar 2011

komfyr og lungebetennelse


ec87151aw
Det var for et par uker siden. Jeg skulle steke boller. Det begynte å ryke av komfyren, ja, nesten så den tok fyr. Men jeg tenkte at jeg ville rekke å få bollene ferdig før røykutviklingen tiltok. Den tiltok.  Røykvarsleren gikk av og vekket min kjære ut av nattesøvnen. “Vi trenger ny komfyr". Åpenbart. Huset var helt røyklagt! Den gamle sennepsgule komfyren har tjent sin plikt i 25 år, først 15 år hos mine foreldre og neste 10 år hos oss. Vi brydde oss ikke om at den var stygg og nesten 70-talls, men når det nesten begynner å brenne inni komfyren, må man ha ny. Selv når man må grave i lommerusket etter en jul der pengene har sittet svært løst.
Den ble bestilt på nettet, jeg tok den som fikk elkjøps anbefaling, har aldri hørt om merket Gorenje, men nå står den her, klar til bruk.

Så har min fastlege testet de vanlige “infeksjonsparametrene”, som han sa, og den akutte fasen i lungebetennelsen er over selv om det ikke kjennes sånn ut. Har ikke vært så sjuk på årevis. Men fastlegen mener det er antibiotikaen som har gjort meg så dårlig. Det er sannsynlig. Har reagert på antibiotika før, skummelt å reagere på medisin som i verste fall skal være livreddende.

Noterer meg at Stoltenberg er iskald i Maria Amelie-saken. Jeg håper SV går ut av regjeringen. Det er en skam å kalle seg sosialdemokrat og samtidig stille seg på linje med høyreekstremister. Venstres leder Trine Skei Grande stilte spørsmål i stortinget om Stoltenberg trives i selskap med  Berlusconi og Sarkozy. Hun har kanskje rett?
Noen beskylder Norge for å føre en asyl- og innvandringspolitikk som er blant Europas mest umenneskelige. Samtidig er det jo underlig at Krekar har fått bli så lenge i Norge som han  blitt når det foreligger en høyesterettsdom på at han er en sikkerhetsrisiko for Norge. Det er riktig at Norge bør sende hjem en del folk, men hvor informerte er byråkrater og politikere når det gjelder hvor stor fare det er for folk i det landet de sendes tilbake til?

Maria Amelie er redd for sin egen sikkerhet, men det blåser politikere av, men med hvilken rett gjør de det og ut fra hvilke kunnskaper?

9 kommentarer:

  1. Kjaere Kjersti, det er da forferdelig at du sliter saann med helsa. Oensker deg riktig god bedring! Skynd deg aa bli frisk saa du kan sy flere lekre ting!
    Skummelt med roykutvikling i ovn, men den hadde nok gjort sitt etter saa mange aar. Grattis med ny ovn! Har heller aldri hoert om det merke.

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny komfyr :D

    Leit å høre at du får slike bivirkninger av antibiotika. Håper at du føler deg bedre snart. Nå har vel du har nok for en stund fremover antar jeg :o)

    Klem Mona

    SvarSlett
  3. Kjære Astrid! Takk for empati, ja, jeg sliter tungt med helsa. Jeg savner veldig å kunne sy, jeg er såpass dårlig at jeg ikke kjeder meg ennå, og når jeg begynner å kjede meg, regner jeg med at jeg snart blir bedre. Ja, det var deilig med ny ovn.

    Kjære Mona! Tusen takk, du skal få prøve komfyren i dag:))):))) STOOOR klem:))

    SvarSlett
  4. Hei og gratulerer med ny oven. Nå blir det mye godt bakverk tenker jeg. Det er skikkelig vondt med bivirkninger av anitbiotika, jeg havnet på sykehus etter lungebetennelse i høst pga antibiotika.
    Enig med deg at Maria Amelie må få bli, hun har kommet inn som barn og kan ikke lastes for det. Har bodd her i mange år og er fullt integrert. Det er ikke slike folk vi vil utvise, mens de som er kriminelle får bli! Uhørt! Det virker som om de skalstatuere et eksempel - det kan det ikke være lov å gjøre når man har med et menneskes sjebne å gjøre. Blir sint jeg også.

    SvarSlett
  5. Kjære Lappedamen, tusen takk for god tilbakemelding. Ille å lese om at du havnet på sykehus som bivirkninger av antibiotika. Jeg burde kanskje vært på sykehus fordi jeg hadde pustevansker og ble veldig dårlig. Lurer på hva som gjorde deg frisk?
    Helt sant at det er feil mennesker som får bli, mens andre sendes ut. Tror absolutt de skal statuere et eksempel. Lett å være politiker å bare bestemme uten å la seg påvirke av følelser. Jeg tror en god politiker bør ha med seg både hjerte og hjerne.

    SvarSlett
  6. Grattis med ny ovn ;)
    håper denne varer like lenge som den gamle ;))

    og håper helsa blir bedre --- snart ;)
    smil fra monika

    SvarSlett
  7. Hallo Monika!! Tusen takk! Ja, komfyren virker lovende.
    Helsa er ikke så lovende.) Men takk for koselig kommentar:) Klem fra kjersti

    SvarSlett
  8. Auda. Til både fysisk form og komfyr. Får håpe det første blir bedre og holder seg bra, for komfyren har jeg dessverre liten tro på. Mine produkter av samme merke har nok ikke vært verd pengene jeg brukte på dem...... Beklager å måtte strø salt på såret.......

    SvarSlett
  9. Tusen takk, Wenche. Helsa er viktigst. Komfyren bekymrer jeg meg ikke for, det er tross alt en "død" ting, skulle den være dårlig så får jeg kjøpe meg en på finn.no:)))

    SvarSlett