Velkommen til bloggen min

lørdag 30. oktober 2010

Når en låt treffer meg i hodet, maven, hjertet og under huden


Dette er et blogginnlegg fra den siste lørdagen i oktober som for mitt vedkommende ble en skikkelig opptur med vill begeistring.

Når en låt treffer meg i hodet maven, hjertet og under huden, ja, da blir jeg glad, nesten ekstatisk! Forleden skjedde det! Det skjer kanskje én gang i året eller sjeldnere at en låt bare treffer meg sånn at jeg bare MÅ vite, MÅ ha tak i den.

Jeg er lidenskapelig opptatt av musikk og har vel musikken på topp-lista over hva jeg syns er viktig her i livet.

Jeg tror at alle har den opplevelsen av og til, at musikk bare treffer blink!

Det var for et par uker siden. Stadig en liten snutt på TV med en låt som jeg kjente traff. Jeg ante ikke hva låta het, bare at den var i et reklameinnslag. Jeg følger ikke med på reklame stort sett. Før jeg fikk sett hva det var, borte var den.
I forgårs kom låta i sin helhet på radioen. Det ble ikke sagt etterpå (typisk!!) hvem som sang, hva sangen het. Jeg bare visste at jeg måtte finne ut hva dette var!!

Hva hørte jeg? Jeg hørte magi, rein magi. En mannsstemme som sang så rått at det føltes som han var i kontakt med noe som kanskje assosieres med "urkraften" i mennesket. Urkrefter er hva jeg forbinder med det opprinnelige, ekte, ubearbeidede, råe og selvsagt når noe hinsides vakkert treffer deg på "grunnfjellet" eller på innsia. Begeistring, glede og melankoli. Melankolien, den lette, finnes omtrent alltid i musikk jeg liker.

I dag bestemte jeg meg for å lete. Heter det ikke at "den som leter finner"? Ikke alltid gjør man det. Jeg begynte på NRK P1 sine spillelister, de spiller jo mye god musikk. Søkte dem opp på Spotify. Fant den ikke. Dette blir å lete etter nåla i høystakken, tenkte jeg, men så kom altså den aller enkleste ideen av dem alle meg i hu. Sjekke VG-lista. Nå har det seg sånn at jeg anser min musikksmak å ligge litt utenfor (nei, jeg sa ikke OVER, er ikke åndssnobb, hehe, håper jeg) VG-lista. Jeg så at Sivert Høyem lå på toppen og jeg sjekket mot Spotify! Var ikke i tankene mine at det kunne være ham, og en låt som topper VG-lista. Men det var det altså!

"Prisoner of the road" med Sivert Høyem! Og så var det den offisielle sangen til TV-aksjonen 2010! Selv sier Høyem at han syns den er noe av det beste han har gjort, haha, JAAA, det er den BESTE! Tenk at jeg ikke hørte at det var Sivert Høyem som jeg liker så godt fra før av både som soloartist og sammen med Ane Brun. (Madrugada) FOR en stemme denne mannen har!! WOW!

Jeg blir bare så fylt av takknemlighet for hver gang livet gir meg en opplevelse enten det er musikk, annen kunst eller et nydelig møte med et annet menneske. Jeg gjemmer på slike øyeblikk.

Så fort som mulig skal "prisoner of the road" inn i cd'-spilleren min på full guffe!!

4 kommentarer:

  1. Det samme 'traff' meg. Fra de første strofene visste jeg at dette var megabra! Traff meg i hjertet, og satte seg fast i hodet ;-)
    Til forskjell fra deg, så gjenkjente jeg stemmen hans, selv om låta var ganske forskjellig fra det jeg har hørt fra den kanten tidligere. Må ha... må ha...JA!

    SvarSlett
  2. Så herlig Gudveig! Ikke sant man bare VET det etter noen strofer. Jeg visste ikke at vi hadde en norsk artist som er SÅ god selv om jeg har hørt "lift me up" med Høyem ja. Jeg hørte litt madrugada da Ane Brun var med, og siden da er det henne jeg har fulgt, hun synger også vidunderlig.

    SvarSlett
  3. Hvor sjovt! Jeg aner ingenting om Sivert Høyem (men kender lidt til Ane Brun) Men da jeg "endelig" kom ned til videoen, så kunne jeg genkende DEN fra en anden blog. Jeg må hellere få hørt sangen nu.

    SvarSlett
  4. Ja, Jette, så fint at du likte den. Jeg sendte videoen fra youtube og da la den seg nederst i innlegget. Jeg prøvde å gjøre det om, men det ble det samme. Nå har jeg klart å flytte teksten under, så nå ligger den foran. Takk for at du sa fra.

    Koselig at du kjenner litt til Ane Brun!

    SvarSlett