Velkommen til bloggen min

søndag 18. april 2010

En millimeter nok----A11 og A12

Anne Grethe Preus synger at "av og til er en millimeter nok", hun mente det nok på et dypere plan enn når det gjelder søm. Å sy Dear Jane handler nettopp om millimetere. Hvis man ikke vil forholde seg til millimeterne nokså presist, er det kanskje et prosjekt man bør hoppe over. Dette gikk opp for meg for full tyngde da jeg bega meg på blokkene A11 og A12. Fysj! For et strev, for en utfordring, så smått, og så mange "sett-inn-sømmer", mon tro om A11 hadde gjort seg best til applikasjon enn å tvinge den under symaskinfoten. Vel, den ble sydd på maskin og bilde kommer, men det blir en av de blokkene som jeg vurderer å gi en omsy en eller annen gang. Den ville liksom ikke bli pen, og begynner man å slåss med millimetere er man ille ute. Iallfall var jeg det. Jeg "lurte" sømmene, klipte ned sømmonn til minst mulig enkelte steder, og det var selvsagt de "store" kvadratene i alle ender som gjorde at jeg tenkte at dette orker jeg virkelig ikke. Det føltes som en oppgave på grensen av det mulige hvis man vil at den skal se fin ut. Min ble ikke fin, den ble middels, ingen katastrofe, men det skyldtes at jeg brukte kjempelang tid på den. Så bega jeg meg til A12, og tenkte at dette er "piece of cake" i forhold til A11. Det var den ikke. Etter tre timers første forsøk der jeg så at ikke sømmene stemte, at jeg burde ha valgt et "roligere" stoff, ble jeg så irritert at jeg sov noen timer og med én gang jeg sto opp, satte jeg i gang på nytt forsøk. Den måtte "lures" her og der. Syr man EN millimeter feil der, så passer ikke sømmene. Det er 12 små trekanter i fokusstoff som skal lage noen rette linjer. Den ble ferdig, den ble bedre enn den første versjonen. Til sammen tok A 12 7 timer! Nå har jeg hittil sydd i beige, sennep, grått...og jeg som elsker sterke farger, jeg gleder meg bare til det dukker opp en blokk som kan skinne i deilig rødt. A11 syr jeg kanskje om igjen når teppet er ferdig, A12 har jeg lagt bak meg. Bilder kommer. Takk for at du stakk innom bloggen min!

5 kommentarer:

  1. Jeg synes du har gjort en god jobb med blokkene dine :) Vil bare minne deg på at kopieringspapiret kan krympe ved stryking. Og når du stryker blokkene dine (med eller uten papir) må du ikke bruke damp. Det kan forstyrre størrelsen slik at du tror den er stor nok eller for stor. Jeg har gått i denne fella selv. Så av med dampen.....når det skal strykes :)

    SvarSlett
  2. Hallo Wenche! Tusen takk! Jeg har skjønt at "noe" krymper, men ikke tenkt at det er kopieringspapiret. Jeg trodde at man skulle bruke damp i noen tilfeller, andre ikke. Men jeg skal ta rådet ditt til følge. Det var godt, tusen takk. Ser jo at damp også "drar" blokka uten at man selv har helt kontrollen. A-12 er den eneste som har krympa, jeg løste det med større trekanter ytterst enn hva som sto.

    SvarSlett
  3. Helt enig med Wenche; av med dampen naar du stryker! Jeg 'dampa' jo som bare det tidligere, og skjoente ikke hvorfor det ikke ble som det skulle! Leste ogsaa for en tid tilbake - skrevet av en quilte ekspert, men husker ikke hvem - at bruke ALDRI damp naar du stryker!
    Synes du har gjort en bra jobb! Alle de smaabitene som skal passe sammen - hjelpes meg! :)

    SvarSlett
  4. Så kult at du har fått deg blogg! Det hadde jeg ikke fått med meg (ikke så mye jeg har fått med meg i dette året, for å si det sånn..)

    Gratulerer med bloggen og alle de imponerende håndarbeidene du lager, jeg skal følge med på det som måtte komme fra deg her.. Åshild

    SvarSlett
  5. Tusen takk, Astrid Helene! Det blir ALDRI damp, bare av og til. Leste at noen strøk med damp på baksiden av applikert blokk mens de hadde blokken liggende på frottéhåndkle:)

    Åshild, så koselig med kommentar fra deg! Ikke å forvente at du har fått med deg dette. Bloggen er splitter ny! Jeg tenker mye på deg, er så glad for fremdriften!

    SvarSlett